این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۱۴، شماره ۴ (پیاپی ۵۶)، صفحات ۷۱-۹۰
عنوان فارسی
آیا لازم است نام رشته کتابداری و اطلاع رسانی در ایران تغییر کند؟(یک بررسی تطبیقی)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نام هر رشته آموزشی، برچسبی است که ویژگیها و کارکردهای آن را در درون و بیرون رشته باز میتاباند. نام، نه تنها بیانگر فعالیتهای رشته، بلکه بازگوکننده هویت آن نیز هست. یکی از معضلات جامعه کتابداری و اطلاعرسانی ایران در سالهای اخیر، نگاه انتقادی دانشجویان، دانشآموختگان و اعضای هیئت علمی نسبت به نام این رشته بوده است. مقاله حاضر به منظور رسیدن به اجماع در مورد نام رشته کتابداری و اطلاعرسانی، نامهای این رشته را در سه قاره اروپا، آمریکا و استرالیا بررسی کرده است. روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش توصیفی - پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری را دانشگاههای سه قاره اروپا، آمریکا و استرالیا تشکیل دادهاندکه در حال حاضر مجری رشته کتابداری و اطلاعرسانی میباشند. نمونهگیری به صورت سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری دادهها مراجعه مستقیم به وبسایتهای دانشگاههای مورد بررسی بوده است. نوع آمار توصیفی است و برای توصیف دادهها و رسم نمودارها از نرمافزار Excel استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد در 20 دانشگاه مورد بررسی در قاره اروپا، به ترتیب بیشترین فراوانی نام رشته مربوط به نامهای «مدیریت اطلاعات» (7/14%) و «علم اطلاعات» (76/11%) بودهاست. بیشترین فراوانی نام دانشکدههای مجری این رشته در قاره اروپا نیز به ترتیب مربوط به «دانشکده علوم اطلاعرسانی»، «دانشکده مطالعات اطلاعرسانی»، «دانشکده علوم کامپیوتر و اطلاعرسانی» و «دانشکده علوم انسانی» بوده است. در 49 دانشگاه مورد بررسی در قاره آمریکا، بیشترین فراوانی نام رشته را «علوم کتابداری و اطلاعرسانی» (97/58%) و «علوم کتابخانه» (2/28%) به خود اختصاص دادهاند. رایجترین نام دانشکدهها در آمریکا به ترتیب فراوانی عبارت بود از: «دانشکده علوم اطلاعات و کتابداری» (85/42 %)، «دانشکده مطالعات کتابداری و اطلاعرسانی» (36/18%)، و «دانشکده اطلاعرسانی» (24/12%). در 19دانشگاه مورد بررسی در قاره استرالیا، به ترتیب بیشترین فراوانی نام رشته متعلق به نامهای «مدیریت اطلاعات» (17%)، «مدیریت دانش» (15%) و «مطالعات اطلاعرسانی» (12%) بوده است. رایجترین نام دانشکدهها نیز به ترتیب فراوانی عبارت بود از: «مطالعات اطلاعرسانی» (16%)، «مدیریت اطلاعات» (12%)، و «مدیریت دانش» (10%). نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که درمجموعِ دانشگاههای مورد بررسی در سه قاره اروپا، آمریکا و استرالیا، رایجترین نام برای رشته کتابداری و اطلاعرسانی، «علوم کتابداری و اطلاعرسانی» (88/29%) و رایجترین نام برای دانشکده مجری این رشته نیز «دانشکده کتابداری» (25%) میباشد. بنابراین، شاید بتوان گفت عنوان «علوم کتابداری و اطلاعرسانی» جامعیت بیشتری دارد؛ از اینرو، مناسبتر است نام این رشته در ایران نیز مانند سایر دانشگاههای جهان «علوم کتابداری و اطلاعرسانی» باشد. در صورت وجود دانشکده مستقل برای این رشته در ایران، نام ارجح «دانشکده کتابداری» پیشنهاد میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کتابداری و اطلاعرسانی،نام رشته،نام دانشکده،تغییر نام،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پریسا ملک احمدی |
دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
نیره سادات سلیمانزاده نجفی |
بهاره آتش پور |
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات