این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۱۴، شماره ۳ (پیاپی ۵۵)، صفحات ۱۹۳-۲۲۳

عنوان فارسی میزان انطباق مهارتهای خدمات مرجع و اطلاع رسانی و محتوای آموزشی سرفصلهای دانشگاهی(مطالعه موردی و مقایسه ای سر فصل دانشگاه تهران)
چکیده فارسی مقاله امروزه نقش کتابخانه‌ها در کشورهای توسعه یافته به عنوان مراکز اطلاع‌رسانی و کتابداران به عنوان اطلاع‌رسانان، تغییر یافته است. این مهم در برخی کشورهای درحال توسعه از جمله ایران به کندی و به شکلی ناقص و ناآگاهانه در حال انجام است. به نظر می‌رسد ضعف در آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی در این دسته از کشورها دلیل کندی این حرکت است. در این مقاله ابتدا تواناییهای مرجع و اطلاع‌رسانی کتابداران کتابخانه‌های ایران سنجیده شد که مشخص گردید کتابداران ایرانی مهارتهای لازم برای ارائه خدمات مرجع نوین و صحیح را ندارند. تمامی افراد جامعه مورد مطالعه، این ضعف را ناشی از آموزش نامناسب اعلام کردند. این مطالعه با روش تحلیل محتوا، کیفیت و نحوه آموزش خدمات مرجع و اطلاع‌رسانی در دانشگاه‌های ایران با ایالات متحده آمریکا را بررسی و به صورت موردی، برنامه‌ها و کرسیهای آموزشی گروه‌های کتابداری دانشگاه تهران و دانشگاه کنتاکی[3] را مقایسه کرده است. یافته‌ها نشان می‌دهد دلیل عمده، نبود سیستمهای اطلاع‌رسانی کارآمد و حفظ نقش سنتی کتابخانه‌ها به عنوان محلی برای نگهداری اطلاعات نه اشاعه آن است. ضعفهای آشکار در نحوه آموزش و کرسیهای آموزشی مربوط و نیز روزآمد نبودن منابع پایه تدریس این درسها، در مقایسه با کشوری مانند ایالات متحده آمریکا قابل مشاهده است .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهشید التماسی |
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی

فاطمه فهیم نیا |
استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات