این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۵، شماره ۱۳۰، صفحات ۷۳-۸۶
عنوان فارسی
تاثیر اجرای برنامه اصلاح شده "آموزش جایگزین پرخاشگری" بر میزان هموگلوبین گلیکوزیله نوجوانان مبتلاء به دیابت تیپ یک
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: محدودیتهای فراوان نوجوانان دیابتی موجب بروز واکنشهای رفتاری منفی مانند پرخاشگری میشود که افزایش هموگلوبین گلیکوزیله آنان را در پی دارد. لذا بررسی مداخلاتی برای کاهش پرخاشگری و بهبود هموگلوبین گلیکوزیله این نوجوانان حایز اهمیت است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیراجرای برنامه اصلاح شده آموزش جایگزین پرخاشگری (ART) بر میزان هموگلوبین گلیکوزیله نوجوانان مبتلا به دیابت وابسته به انسولین انجام گرفت. مواد و روشها: طی یک کارآزمایی بالینی 70 نوجوان دیابتی وابسته به انسولین مراجعهکننده به مرکز دیابت پارسیان مشهد به صورت دردسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مداخله (35 نفر) و کنترل (35 نفر) تقسم شدند. برنامه به مدت شش جلسه 5/1 تا دو ساعته در فواصل پنج روز از یکدیگر در گروههای 8 تا 10 نفره در محل دانشکده پرستاری و مامایی مشهد برگزار گردید. آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله قبل از مداخله و دو ماه پس از اتمام مداخله انجام شد. دادهها با استفاده از نسخه 5/11 نرم افزارآماری SPSS و آزمونهای آماری تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: در این مطالعه میزان هموگلوبین گلیکوزیله نوجوانان مبتلا به دیابت قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنیداری نداشت (457/0=p)، امادر مرحله بعداز مداخله میزان هموگلوبین گلیکوزیله به طورمعنیداری در گروه مداخله (8/7±1/4) نسبت به گروه کنترل (9/6±1/5) کاهش داشت (017/0 >p). استنتاج: برنامه اصلاح شده ART میتواند بر کاهش هموگلوبین گلیکوزیله نوجوانان دیابتی وابسته به انسولین اثربخش باشد. اجرای این برنامه به عنوان بخشی از درمان و مراقبت جامع دیابت توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of Modified Aggression Replacement Training on Glycosylated Hemoglobin Levels in Adolescents with Insulin-dependent Diabetes
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Adolescents with diabetes are faced with some constraints and may show some negative reactions such as aggressive behavior. These behaviors increase the level of glycosylated hemoglobin in these patients. It is important to assess some interventions that reduce aggression and improve glycosylated hemoglobin level in diabetic adolescents. This study aimed at determining the effect of implementation of the modified aggression replacement training program (ART) on glycosylated hemoglobin levels in adolescents with insulin-dependent diabetes. Materials and methods: A clinical trial was conducted in 70 adolescents suffering insulin-dependent diabetes attending Parsian Diabetes clinic in Mashhad, 2014. They were divided into two groups: a control (n= 35) and intervention (n= 35) group. The intervention program comprised five sessions of 1.5-2 hours. The sessions were held at five days intervals and each group consisted of 8-10 individuals. Glycosylated hemoglobin tests were performed before the intervention and two months later. Data was analyzed in SPSS by student t-test and Chi-square test. Results: Before the intervention the glycosylated hemoglobin levels were not significantly different between the two groups (P=0.457). But in post-intervention phase, the glycosylated hemoglobin levels decreased significantly in intervention group (8.7±1.4) compared to the control group (9.6±1.5) (P< 0.017). Conclusion: The modified ART could be effective in reducing glycosylated hemoglobin levels in adolescents with insulin-dependent diabetes. Therefore, it is recommended as part of a comprehensive treatment for diabetes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید جواد حسینی | seyed javad hoseini
msc in pediatric nursing, faculty of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مشهد چهار راه دکترا، خیابان ابن سینا، دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
سیدرضا مظلوم | seyed reza mazlom
phd student in nursing, faculty of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشجوی دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
سید محسن اصغری نکاح | seyed mohsen asghari nekah
assistant professor, department of education, faculty of psychology and educational sciences, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
حمیدرضا بهنام وشانی | hamid reza behnam vashani
lecturer, department of pediatric nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مربی، گروه کودک و نوزاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
محبوبه فیروز | mahbobeh firooz
msc in medical-surgical nursing, faculty of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
کارشناس ارشد آموزش پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-128&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات