این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۵، شماره ۱۳۰، صفحات ۱۱۶-۱۲۸
عنوان فارسی
ساخت وهنجاریابی ابزار علل فرهنگی همبودی وسواس فکری و اختلال افسردگی عمده در جامعه ایرانی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: نشانه های فرهنگی در میان کسانی که به یک زبان محلی صحبت میکنند و یا در یک دوره تاریخی خاص و در یک جغرافیای معین زندگی میکنند دیده میشود. این نشانه های فرهنگی در بروز اسیب روانی اثر گذار است. براساس این یافته، هدف مطاله، ساخت و هنجاریابی پرسشنامه عوامل فرهنگی موثر بر همبودی وسواس فکری و اختلال افسردگی عمده در جامعه ایران است. مواد و روشها: ابزار پژوهش، یک پرسشنامه محقق ساخته، در مورد تشخیص علل فرهنگی همبودی وسواس فکری و اختلال افسردگی عمده در جامعه ایرانی می باشد. برای ساخت این پرسشنامه ابتدا از 10 روان شناس و روان پزشک عضو هیئت علمی دانشگاه در قالب پرسشنامهای نظر خواهی شد، سپس جوابهای پرسشنامه دسته بندی شد و براساس تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی تعداد 11عامل با 79 سئوال، پرسشنامه مورد تایید عاملی نهایی قرارگرفت. تجانس درونی ابزار با ضریب الفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: پس از تحلیل آماری الفای کرونباخ عامل های اول تا یازدهم، بالا ترین پایایی 90/0 و پایینترین آن 42/0 بهدست آمد. درتحلیل عامل های اکتشافی با استفاده از چرخش واریماکس، 11عامل استخراج شد که47/3 درصد ورایانس مقیاس مورد نظر را توضیح می دهد. باچرخش واریماکس 25 عامل بهدست آمد که 14عامل کمتر از 3 گویه داشتند، و در نتیجه فاقد پایایی برای استفاده بهعنوان زیر شاخه بودند وحذف گردیدند، بدین ترتیب پرسشنامه با 11عامل و 79 سئوال تدوین گردید. استنتاج: این ابزار توانایی تشخیص عوامل فرهنگی مرتبط با تجلی سازی و بروز همبودی وسواس فکری و اختلال افسردگی عمده را دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
همبودی، نشانه ها، وسواس فکری، افسردگی عمده
عنوان انگلیسی
Construction and Standardization of a Questionnaire Investigating Cultural Reasons Causing Concurrent Obsession and Major Depressive Disorders in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Cultural signs may be found among people that speak a local dialect or live in a specific region or historical period. These cultural signs could influence psychopathology. The aim of this study was to design and validate a questionnaire that could evaluate the cultural factors causing concurrent obsessions and major depressive disorders in Iran. Materials and methods: To design the questionnaire, 10 psychologists and psychiatrists who were members of academic boards were questioned by an open questionnaire. Then, the answers to the questions were classified and based on exploratory factor analysis the questionnaire containing 11 factors and 79 questions was confirmed. Internal homogeneity was analyzed by Cronbach’s alpha. Results: The results of Cronbach’s alpha for all factors showed that the highest reliability was 0.90 and the lowest was 0.42. In exploratory factor analysis using Varimax rotation 11 factors were extracted that predict 47.3% of the scale variance. 25 factors were extracted of which14 had less than three items, therefore they were omitted because of not being able to acquire reliability as sub factors. Accordingly, a questionnaire containing 11 factors and 79 questions was constructed. Conclusion: The findings showed that the instrument could identify the cultural factors that cause concurrent obsession and major depressive disorders in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Simultaneity, Cultural Signs, Obsession, Major Depression
نویسندگان مقاله
غلامعلی نیک پور | gholamali nikpour
phd student in psychology, faculty of psychology and educational sciences, allameh tabataba’i university, tehran, iran
محمود آباد، بلوار معلم، شهرک موج
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
احمد برجعلی | ahmad borjali
associate professor, department of clinical psychology, faculty of psychology and educational sciences, allameh tabataba’i university, tehran, iran
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
علی دلاور | ali delavar
professor, department of assessment and measurement, faculty of psychology and educational sciences, allameh tabataba’i university, tehran, iran
استاد، گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
حسین اسکندری | hossein eskandari
assistant professor, department of clinical psychology, faculty of psychology and educational sciences, allameh tabataba’i university, tehran, iran
استادیار، گروه روانشناسی بالینی ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
مهران ضرغامی | mehran zarghami
professor, department of psychiatry, psychiatry and behavioral sciences research center, faculty of medicine, addiction institute, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
استاد، گروه روانشناسی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشکده پزشکی، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-133&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات