این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۵، شماره ۱۳۰، صفحات ۱۲۹-۱۳۷
عنوان فارسی
بررسی پایایی نسخه فارسی «لیست ارزشیابی ناتوانی کودکان (PEDI) در کودکان فلج مغزی ۳ تا ۹ سال
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: فلج مغزی یکی از اختلالات شایع در کودکان است که منجر به اختلال در کارکرد آنها میشود. بنابراین برای ارائه برنامه درمانی مناسب به منظور بهبود کارکرد این کودکان به ابزار ارزیابی معتبر نیازمندیم. «لیست ارزشیابی ناتوانی کودکان (PEDI)» با هدف ارزیابی کارکرد کودکان ناتوان در سه حوزه مراقبت از خود، تحرک و کارکرد اجتماعی طراحی شده است. هدف این مطالعه بررسی پایایی نسخه فارسی PEDI در کودکان فلج مغزی 3 تا 9 ساله است. مواد و روشها: در این مطالعه، 75 شرکتکننده به روش غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات لازم به وسیله پرسشنامه دموگرافیک و سیستم طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت (GMFCS) گردآوری شد. PEDI طی مصاحبه با والدین تکمیل شد. به منظور بررسی پایایی آزمون- بازآزمون، پس از دو هفته، مصاحبه با 22 نفر از والدین تکرار شد. همخوانی درونی با محاسبه آلفای کرونباخ و پایایی آزمون- بازآزمون با محاسبه ضریب همبستگی درون ردهای (ICC) بررسی شد. یافتهها: در بررسی همخوانی درونی، آلفای کرونباخ بالا (94/0-98/0) به دست آمد. نتایج پایایی آزمون- بازآزمون در مقیاس مهارت کارکردی و کمک مراقب، عالی (96/0-97/0) به دست آمد. نتایج پایایی آزمون- بازآزمون در مقیاس اصلاحات نیز در دو حوزه مراقبت از خود و کارکرد اجتماعی، عالی (به ترتیب 99/0 و 1) و در حوزه تحرک، خوب (66/0) به دست آمد. استنتاج: نتایج نشان داد نسخه فارسی PEDI به منظور بررسی کارکرد کودکان فلج مغزی فارسی زبان از همخوانی درونی و پایایی آزمون- بازآزمون برخوردار است. بنابراین میتوان از PEDI به صورت پژوهشی و بالینی برای ارزیابی کودکان فلج مغزی در ایران استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Reliability of the Persian Version of the Pediatric Evaluation of Disability Inventory in 3 to 9-year Old Children with Cerebral Palsy
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Cerebral palsy is a common disorder in children leading to their dysfunction in many aspects. Therefore, to provide appropriate treatment plan that could improve the function of these children, a valid assessment tool is needed. Pediatric Evaluation Disability Inventory (PEDI) is designed to evaluate the performance of children with disabilities in three dimensions: self-care, mobility, and social function. The purpose of this study was to evaluate the reliability of the Persian version of PEDI in children with cerebral palsy aged 3 to 9 years old. Materials and methods: In this study, 75 participants were selected by convenience sampling. Information was collected using demographic questionnaire and Gross Motor Function Classification System (GMFCS). The parents were interviewed and PEDI was completed. After two weeks, in order to evaluate the reliability of the test-retest, 22 parents were re-interviewed. Internal consistency was examined by Cronbach's alpha, and the reliability of the test-retest was assessed by intra-class correlation coefficient (ICC). Results: In examining the internal consistency, Cronbach's alpha was found to be high (0.94-0.98).The results of test-retest reliability of the functional skills and caregiver assistance scale were excellent (0.96-0.97). Also, the results of test-retest reliability in modification scale were excellent in self-care and social performance (0.99 and 1, respectively) and good in mobility dimension (0.66). Conclusion: This study proved the internal consistency and test-retest reliability of the Persian version of PEDI in evaluating the performance of Persian-speaking children with cerebral palsy. Therefore, PEDI could be applied in research and clinical settings for evaluation of children with cerebral palsy in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرضیه مرادی عباس آبادی | marziyeh moradi abbasabadi
msc in occupational therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نازیلا اکبرفهیمی | nazila akbarfahimi
assistant professor, department of occupational therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
سید علی حسینی | seyed ali hosseini
associate professor, department of occupational therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشیار، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
پوریا رضا سلطانی | pouria rezasoltani
msc in statistics, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
کارشناسی ارشد آمار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-130&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات