این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۵، شماره ۱۲۹، صفحات ۱۰۲-۱۱۷
عنوان فارسی
بررسی رابطه افسردگی مادران با مشکلات خواب کودکان پیش دبستانی ۳ تا ۶ سال
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: افسردگی مادران یک عامل تهدیدکننده و خطر برای رشد شناختی و هیجانی- اجتماعی کودکان به شمار میرود و میتواند موجب بروز اختلالات رفتاری، عاطفی و شناختی شود. الگوها و رفتارهای خواب یکی از ویژگیهایی است که میتواند تحت تاثیر افسردگی مادران آسیب ببیند. هدف از این مطالعه بررسی رابطه افسردگی مادران و مشکلات خواب در فرزندان 3 تا 6 ساله آن هاست مواد و روشها: این پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود و جامعه آماری آن را تمام کودکان پسر و دختر پیشدبستانی 3 تا 6 ساله شهرهای ارومیه و مهاباد و مادران آن ها تشکیل میدادند. با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای، 465 نفر مادر انتخاب و آزمونهای افسردگی بک و مقیاس اختلالات خواب کودکان را تکمیل کردند. مادران بر اساس نتایج آزمون بک به شش گروه تقسیم و اطلاعات آن ها با یکدیگر مقایسه شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. یافتهها: نتایج به دست آمده نشان دادند که بین مولفه ها و نمره کل افسردگی و مشکلات خواب و ابعاد آن رابطه مثبت معنی داری وجود دارد(001/0>P ). یافتههای حاصل از تحلیل واریانس حاکی از آن بود که انواع مشکلات خواب کودکان ارتباط معنیداری با سطح افسردگی مادران داشته و با افزایش شدت سطح افسردگی مادران اختلالات خواب فرزندان نیز افزایش می یابد (001/0>P ). استنتاج: افسردگی و مشکلات روانشناختی مادران در کل قادر است خواب طبیعی در کودکان را مختل کرده و موجب بروز مشکلات متعدد در آنها شود. از این رو لازم است افسردگی به عنوان اختلالی شایع و تاثیرگذار در بافت خانواده و سلامت کودکان مورد توجه جدی قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مادران، افسردگی، مشکلات خواب، کودکان پیشدبستانی
عنوان انگلیسی
Relationship between Mothers’ Depression and Sleep Problems in 3-6 Year Old Preschool Children
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Mothers’ depression is considered as a risk factor for children’s cognitive and social-emotional development that could lead to behavioral, emotional and cognitive disorders. Sleep behaviors and patterns could be influenced by mothers’ depression. This research aimed at investigating the relationship between mothers’ depression and sleep problems in their 3-6 year old children. Materials and methods: This causal-comparative study was conducted in 3-6-year old preschool children and their mothers in the cities of Urmia and Mahabad. Applying cluster sampling, 465 mothers were selected and completed the Beck Depression Inventory (BDI) and the Sleep Disturbance Scale for Children. Mothers were divided into six groups based on their BDI scores. One way ANOVA and Pearson correlation test were used for data analysis. Results: The findings indicated a significant positive relationship between different components and total scores for depression and sleep problems (P>0.001). ANOVA analysis showed significant correlation between level of depression and different types of sleep disorders in children. In other words, children of mothers with more levels of depression suffered more sleeping problems (P> 0.001). Conclusion: Mothers’ depression and psychological problems disrupt the children’s normal sleep, thereby causing other problems. So, it is necessary to focus more on controlling depression to avoid its negative influences on the health of family and children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mothers, depression, sleep problems, preschool children
نویسندگان مقاله
فرزانه میکاییلی منیع | farzaneh michaeli manee
associate professor, department of educational science, faculty of literature and human science, urmia university, urmia, iran
ارومیه خیابان والفجر، روبروی صدا و سیما، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
صابر علی زاده | saber alizadeh
msc in educational psychology, faculty of literature and human science, urmia university, urmia, iran
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
الناز حسن پور | elnaz hassan pour
msc in educational psychology, faculty of literature and human science, urmia university, urmia, iran
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
زهرا صدیقی | zahra sadighie
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-358&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات