این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۵، شماره ۱۲۸، صفحات ۱۰۵-۱۰۹

عنوان فارسی تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و رفتار مادران در رابطه با تغذیه صحیح کودکان۲ تا ۶سال
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: عادات غذایی مناسب در دوران کودکی شکل می‌گیرد و تا بزرگ سالی ادامه می‌یابد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و رفتار مادران در مورد تغذیه صحیح در کودکان 2 تا 6 سال بوده است. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر، یک مطالعه مداخله‌ای از نوع نیمه‌تجربی بود. نمونه‌های مورد مطالعه به صورت تصادفی چندمرحله‌ای از خانه‌های سلامت منطقه 2 شهرداری تهران انتخاب شدند. 4 جلسه آموزشی طی 3 ماه با استفاده از وسایل آموزشی مثل تخته وایت‌برد و روش‌های آموزشی مثل پرسش و پاسخ برای گروه آزمون برگزار شد. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و t زوجی و مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمرات آگاهی، نگرش و رفتار در گروه آزمون، قبل از آموزش به‌ترتیب 59/18، 22/18 و 89/13 بود و بعد از مداخله به‌ترتیب به 46/20، 30/19 و 59/15 افزایش یافته بود (001/0p<). استنتاج: آموزش می‌تواند به عنوان ابزاری اثربخش برای ارتقاء آگاهی، نگرش و عملکرد مادران نسبت به تغذیه کودکان باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of an Educational Program on Knowledge, Attitude and Behavior of Mothers in Relation to Proper Nutrition in 2-6 Year old Children
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Eating habits are formed in childhood and continue throughout life. The purpose of this study was to determine the effect of educational intervention on knowledge, attitude and behavior of mothers about proper nutrition in children aged 2-6years. Materials and methods: In this quasi-experimental study multistage random sampling was performed in Tehran Health Houses. The participants were divided into two groups, an intervention group and a control group. The intervention group attended four training sessions that were held in three months. They were given pamphlets about healthy eating habits and group discussion was conducted alongside other educational programs. Data was collected and analyzed using descriptive statistics, independent t-test and paired t-test. Results: The mean scores for knowledge, attitude, and behavior in intervention group were 18.59, 18.22 and 13.89, respectively that increased to 20.46, 19.30, and 15.59, respectively (P< 0.001). Conclusion: According to the results, training the mothers on appropriate eating habits could be effective in enhancing their knowledge, attitude and practice towards their children nutrition.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله توحید بابازاده | tohid babazadeh
phd student in health education and health promotion, faculty of health, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran
دانشجوی دکترای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

فاطمه مرادی | fatemeh moradi
msc in urban management, tehran’s municipality health department, tehran, iran
کارشناس ارشد مدیریت شهری و کارشناس مسئول اداره کل سلامت شهرداری تهران، تهران، ایران

عبداله درگاهی | abdollah dargahi
department of environmental health engineering, faculty of health, kermanshah university of medical sciences. and phd student in environmental health engineering, hamadan university of medical sciences, hamedan, iran
گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه و دانشجوی دکترای مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

نیره زیبایی | nayereh zibaee
msc in urban management, tehran’s municipality health department, tehran, iran
کارشناس ارشد مدیریت شهری و کارشناس مسئول اداره کل سلامت شهرداری تهران، تهران، ایران

حامد رضاخانی مقدم | hamed rezakhani moghadam
phd student in health education and health promotion, faculty of health, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran
تبریز دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

طیبه امیریان | tayebeh amirian
lecturer, department of mathematics education, faculty of science, farhangian university, kermanshah, iran
. مربی، گروه آمورش ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-343&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تغذیه
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات