این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۵، شماره ۱۲۶، صفحات ۲۲-۳۳
عنوان فارسی
بررسی مقدار آلفا آمیلاز بزاقی تحت استرس روانشناختی و ارتباط آن با نشخوار فکری و پنج ویژگی شخصیتی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: آلفا آمیلاز بزاقی (SAA) به عنوان بیومارکر غیرتهاجمی برای بررسی فعالیت سیستم سمپاتیک آدرنال مدولا مورد استفاده قرار میگیرد. هدف از پژوهش بررسی مقدار آلفا آمیلاز بزاقی تحت استرس روانشناختی و ارتباط آن با نشخوار فکری و پنج ویژگی شخصیتی بود. مواد و روشها: در مطالعه مقطعی توصیفی حاضر، تعداد 45 نفر دانشجوی پزشکی که قصد شرکت در امتحان پایان ترم را داشتند، با نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دو ماه قبل از امتحان پرسشنامههای شخصیتی نئو- فرم کوتاه و کنترل هیجانی تکمیل شد. نمونهبزاقی از دانشجویان در شرایط بدون استرس (کنترل) و استرس امتحان گرفته شد. آلفا آمیلاز بزاقی با روش فتومتری اندازهگیری شد. دادهها با استفاده از آزمون t نمونههای جفت شده، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شد. یافتهها: تفاوت معنادار بین میانگین آلفا آمیلاز بزاقی در شرایط استراحت و تحت استرس امتحان وجود داشت. هم چنین بین ویژگی روان نژندی (01/0>p)، توافقپذیری (05/0>p) و نشخوار فکری (01/0>p) با آلفا آمیلاز بزاقی رابطه مثبت معنیداری مشاهده شد. روان نژندی، توافق پذیری و نشخوارفکری 49 درصد از واریانس آلفا آمیلاز بزاقی تحت استرس امتحان را تبیین میکند. استنتاج: به نظر میرسد که افراد با ویژگیهای روان نژندی، توافق پذیری و با افکار نشخواری ممکن است در پاسخ به شرایط استرسزای روانشناختی (مانند امتحان) افزایش در آلفا آمیلاز بزاقی بیشتر نشاندهند. همچنین استفاده از آلفا آمیلاز بزاقی برای بررسی پاسخهای فیزیولوژیکی به استرس، به عنوان روشی غیر تهاجمی میتواند مفید باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آلفا آمیلاز بزاقی، ویژگیهای شخصیتی، نشخوار فکری، استرس
عنوان انگلیسی
Evaluating the Salivary Alpha-amylase Level under Psychological Stress and its Relationship with Rumination and the Five Personality Traits
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Salivary alpha amylase (SAA) is used as a noninvasive biomarker to assess the activity of the sympathetic-adrenal-medullary system. The aim of this study was to evaluate the salivary alpha-amylase level under psychological stress and its relationship with rumination and the five personality traits. Materials and methods: In a cross-sectional study, 45 medical students who wanted to take final exams were selected using simple random sampling. NEO Personality Inventory-Short Form and emotional control questionnaire (ECQ) were completed two months before the exam. Saliva samples were taken from the students in non-stressful (control) and stressful conditions. SSA level was measured by photometry and data was analyzed using paired samples t-test, Pearson correlation analysis and stepwise regression. Results: Results: A significant difference was found between the mean of SAA level in the rest and under exam stress. Also, we found a significant correlation between SAA level with neuroticism (P< 0.01), agreeableness (P< 0.05) and rumination (P< 0.01), explaining 49% of the variance of salivary alpha-amylase under stress exam. Conclusion: According to this study, the SAA level may increase in individuals with traits of neuroticism, agreeableness and ruminative thoughts in response to psychological stressors (e.g. exam). Also, measuring SAA levels could be used in assessing physiological responses to stress, as a non-invasive method.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا افریشم | reza afrisham
msc student in clinical biochemistry, student research committee, school of medicine, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
سحر صادق نژادی | sahar sadegh nejadi
msc student in clinical biochemistry, student research committee, school of medicine, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
اهواز خیابان گلستان، دانشگاه جندی شاپور اهواز، دانشکده پزشکی، گروه بیوشیمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
امید سلیمانی فر | omid soliemanifar
ma in educational psychology, faculty of psychology amp;amp; educational sciences, abdanan payame noor university, abdanan, iran
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، مدرس دانشگاه پیام نور آبدانان، آبدانان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
محمد آبرومند | mohammad abromand
assistant professor, department of clinical biochemistry, school of medicine, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
استادیار، گروه بیوشیمی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
وسام کوتی | wesam kooti
msc student in immunology, student research committee, faculty of medicine, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد ایمنی شناسی، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)
صدیقه نجار اصل | sedigheh najjar asl
ma in general psychology, faculty of psychology, islamic azad university, behbahan branch, behbahan, iran
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روان پزشکی، دانشگاه آزاد بهبهان، بهبهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان (Islamic azad university of behbahan)
علی خانه کشی | ali khaneh keshi
assistant professor, department of psychology, faculty of psychology, islamic azad university, behbahan branch, behbahan, iran
استادیار، گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روان پزشکی، دانشگاه آزاد بهبهان، بهبهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان (Islamic azad university of behbahan)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4333-68&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
بیوشیمی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات