این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۵، شماره ۱۲۴، صفحات ۲۶-۳۶

عنوان فارسی مقایسه تاثیر آموزش گروهی و مشاوره گروهی خودمراقبتی بر هموگلوبین گلیکوزیله بیماران مبتلابه دیابت نوع دو
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: مهم‌ترین عامل زمینه ساز مرگ و میر بیماران دیابتی عدم انجام خودمراقبتی می‌باشد و یکی از راه‌های ارزیابی خودمراقبتی در بیماران دیابتی، سنجش هموگلوبین گلیکوزیله می‌باشد. روش‌های آموزشی مختلفی جهت بهبود خودمراقبتی استفاده شده است، با این وجود به نقش‌های آموزشی و مشاوره‌ای پرستار کم‌تر توجه شده است. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش گروهی و مشاوره گروهی خودمراقبتی بر هموگلوبین گلیکوزیله بیماران مبتلابه دیابت نوع دو می‌باشد. مواد و روش‌ها: طی یک کارآزمایی بالینی 112 بیماردیابتی نوع دو مراجعه کننده به مرکزدیابت پارسیان مشهد در سال 1393 به صورت در دسترس انتخاب شدند و به طورتصادفی به سه گروه مشاوره (37 نفر)، آموزش(37 نفر) و کنترل (38نفر) تقسم شدند. برنامه مشاوره گروهی و آموزش گروهی به مدت پنج جلسه 5/1 ساعته با فاصله سه روز درقالب گروه‌های 8 تا 10 نفره، بود. آزمایش HbA1c قبل از مداخله و دو ماه پس از اتمام مطالعه، انجام گردید. داده‌های اصلی با استفاده از نرم افزارآماری spss نسخه 5/11، آزمون تی زوجی و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: درصد HbA1c بیماران مبتلا به دیابت قبل از مداخله در سه گروه تفاوت معنی‌داری نداشت (133/0=P)، اما در مرحله بعد از مداخله، میزان HbA1c به طور معنی‌داری در گروه مشاوره گروهی (9/0±3/8) و آموزش گروهی (1/1±5/8) نسبت به گروه کنترل (4/1±1/9) کاهش داشت (016/0>P). استنتاج: باتوجه به نتایج این تحقیق آموزش گروهی و مشاوره گروهی می‌تواند به ارتقاء مراقبت از خود بیماران مبتلا به دیابت کمک کند. پس می‌توان تلفیق آن‌ها را به عنوان یک روش آموزشی پیشنهاد کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing the Effect of Group Education versus Group Counseling for Self-Care on Glycated-Hemoglobin in Patients with Diabetes Type II
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: The most important underlying cause of death in diabetic patients is the lack of self-care. One way to assess self-care skills in diabetic patients is the measurement of glycated hemoglobin (HbA1c). Different training programs are implemented to improve self-care behavior, however, the role of nurses in such trainings and counseling is neglected. The aim of this study was to compare the effect of group education versus group counseling for self-care on HbA1c in patients with diabetes type II. Materials and methods: In a clinical trial, 112 patients with type II diabetes mellitus attending Mashhad Parsian Diabetes Clinic in 2014 who were selected by convenience sampling. They were randomly allocated into three groups, counseling (n= 37), education (n = 37) and control (n= 38). Group counseling and group education were held for five sessions (1.5 hours each) every three days, in groups consisting of 8 to 10 patients. HbA1c test was performed before and two months after the intervention. Data was analyzed in SPSS V. 11.5 applying Paired sample T Test and ANOVA. Results: The groups did not show any significant differences in HbA1c levels before the intervention (P=0.133). But after the intervention, the HbA1c levels decreased significantly in patients who had group counseling (8.3±0.9) and group education (8.5±1.1) compared to the control group (9.1±1.4) (P=0.016). Conclusion: This study showed that group education and group counseling improved self-care behaviors in patients with diabetes, therefore, they could be highly beneficial when integrated into an educational program.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محبوبه فیروز | mahboobeh firooz
msc in medical-surgical nursing, faculty of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مشهد دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

سید رضا مظلوم | seyed reza mazloom
phd student in nursing, department of medical-surgical nursing, faculty of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشجوی دکترای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

سید علی کیمیایی | seyed ali kimiae
assistant professor, department of family counseling, faculty of psychology and educational sciences, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

فرزانه حسن زاده | farzaneh hasanzadeh
lecturer, department of medical-surgical nursing, faculty of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مربی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-74&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات