این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۵، شماره ۱۲۴، صفحات ۱۰۷-۱۱۸

عنوان فارسی تاثیر آموزش مهارت جرأت ورزی برسطح تعارضات بین فردی پرستاران
چکیده فارسی مقاله چکیده سابقه و هدف: تعارضات بین فردی در محیط‏های بالینی موجب اتلاف منابع و اثرات سوء در ارتباطات حرفه ای می‏شود. ارتقای مهارت‏های ارتباطی می‏تواند به کاهش تعارضات کمک کند. جرأت‏ورزی یکی از اجزای مهارت‏های ارتباطی است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت جرأت ورزی برسطح تعارضات بین فردی پرستاران انجام گرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه کار آزمایی بالینی، 60 پرستار بیمارستان امام رضا(ع) شهر مشهد به صورت تصادفی در یکی از گروه‏های آزمون و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمون تحت آموزش مهارت جرأت ورزی طی کارگاه دو روزه قرار گرفت و گروه شاهد آموزشی دریافت نکرد. سطح مهارت جرأت ورزی و تعارضات هر دو گروه قبل و 40 روز بعد از مداخله توسط پرسشنامه جرأت ورزی بار اُن، سطح تعارضات بین فردی گل پرور و واثقی و پرسشنامه تعارضات بین فردی در محیط کار اسپکتور وجکس، سنجیده شد. یافته‌ها: در مرحله قبل از مداخله، میانگین نمره تعارضات بین فردی پرستاران در دو گروه آموزش مهارت جرأت ورزی و شاهد تفاوت آماری معنی‏داری نداشت (346/0=p). اما پس از اجرای مداخله، میانگین نمره تعارضات بین فردی پرستاران در گروه آموزش مهارت جرأت ورزی (9/5±6/11) به‏صورت معنی‏داری کم‏تر از گروه شاهد(4/8±0/19) بود(0001/0>p). استنتاج: با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر تاثیر آموزش مهارت جرأت ورزی در کاهش سطح تعارضات بین فردی پرستاران، پیشنهاد می‏شود به منظور آموزش پرستاران و تجهیز نمودن آن‏ها برای مواجهه و مدیریت صحیح تعارضات، از برنامه آموزشی مهارت جرأت ورزی در دوره های آموزشی ضمن خدمت پرستاران استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعارضات بین فردی، آموزش، مهارت جرأت ورزی، پرستار

عنوان انگلیسی Effect of Assertiveness Training on Nurses’ Interpersonal Conflicts
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and purpose: Interpersonal conflicts in clinical environments wastes many resources and have adverse effects on professional communication. Assertiveness skill is an important component of communication skills that helps in reducing interpersonal conflicts. This study was conducted to determine the effect of assertiveness training on nurses’ interpersonal conflicts. Materials and methods: In this experimental study, 60 nurses in Imam Reza Hospital in Mashhad were randomly assigned into either intervention or control groups. A two-day workshop was held for intervention group in which assertiveness skills were taught, while the control group did not receive any training. Assertiveness skills and conflicts level in both groups were measured before and 40 days after the intervention by Bar-on assertiveness questionnaire, Golparvar and Vaseghi Interpersonal conflict at work scale, and Jex and Spector's Interpersonal Conflict Scale. Results: Before the intervention, there was no significant difference between the two groups in nurses’ mean score for interpersonal conflicts (P=0.346) but after the intervention, this mean score decreased significantly in the group that had assertiveness training (11.6±5.9 vs.19.0±8.4, P< 0.0001). Conclusion: In this study assertiveness skill training was found to have considerable effect on reducing the level of nurses’ conflicts, therefore, it is suggested to provide nurses with assertiveness training so that they could manage workplace conflicts appropriately.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Interpersonal conflict, assertiveness skill training, nurse

نویسندگان مقاله سید رضا مظلوم | seyyed reza mazlom
lecturer, department of medical surgical, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مربی، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

مرضیه مطهری | marzieh motahari
msc student in nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مشهد خیابان ابن سینا دانشکده پرستاری و مامایی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

شاهرخ مقصودی پور زید آبادی | shahrokh maghsoudi poorzaid badi
lecture, department of mental health and management, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مربی، گروه بهداشت روان و مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

نگار اصغری پور | negar asgharipour
assistant professor, department of clinical psychology, psychiatry and behavioral sciences research center, faculty of medicine, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استادیار، گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات روانشناسی و علوم رفتاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-79&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات