این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۵، شماره ۱۲۳، صفحات ۱۹۱-۱۹۶
عنوان فارسی
تأثیر برنامه روانی آموزشی بخشش بر علائم افسردگی، اضطراب، و استرس نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش گذشت بر کاهش علائم افسردگی، اضطراب و استرس در دختران دبیرستانی است. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل استفاده شد. نمونۀ پژوهش 30 نفر از دختران پایۀ یکم دبیرستان شهرستان سراوان را بود که در سال 1393 در حال تحصیل بودند. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامۀ انگیزههای بین فردی مرتبط با خطاکاری (TRIM-12)، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DAS-21)، و یک پرسشنامۀ محقق ساخته بود. بعد از گمارش تصادفی افراد به دو گروه آزمایش و کنترل، و اجرای پسآزمون، برنامۀ آموزشی بخشش طی 12 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. در پایان مداخله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. یافتهها: داده های به دست آمده از طریق آزمون تحلیل کوواریانس یکراهه تحلیل شد. تحلیل آماری نشان داد که آموزش بخشش موجب کاهش علائم افسردگی، اضطراب، و استرس دانش آموزان شده است. استنتاج: یافته های پژوهش مؤید این است که آموزش بخشش می تواند در محیط مدرسه برای نوجوانان به نحوی مؤثر مورد استفاده قرار بگیرد. در پایان اشارات پژوهشی و درمانی نیز ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بخشش، افسردگی، اضطراب، استرس
عنوان انگلیسی
Effect of Psychoeducational Forgiveness Program on Symptoms of Depression, Anxiety, and Stress in Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: The aim of this study was to examine the efficacy of Forgiveness Education in reducing the symptoms of depression, anxiety, and stress among high school girls. Material and methods: A semi-experimental study was conducted with pretest-posttest design and including a control group. The research sample involved 30 high school girls in grade 10 in Saravan, 2014. To collect the data, TRIM-18, DAS-21, and a demographic questionnaire were used. The participants were divided into control group and experimental group. After performing pretest, the students in experimental group participated in Forgiveness Education Program. Posttest was administered to both groups at the end of intervention. Data was then analyzed using one-way ANCOVA. Results: Statistical analysis showed that Forgiveness Education has led to significant decrease in symptoms of depression, anxiety, and stress. Conclusion: Forgiveness Education can be used effectively for adolescents in school settings. Finally, implications for research and therapy were provided.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Forgiveness, depression, anxiety, stress
نویسندگان مقاله
فرشاد لواف پورنوری | farshad lavafpour nouri
ma in family counseling, faculty of psychology and educational sciences, kharazmi university, tehran, iran
خوزستان دزفول، ادارۀ آموزش و پرورش، گروه مشاوره
کیانوش زهراکار | kianoush zahrakar
assistant professor, department of counseling, faculty of psychology and educational sciences, kharazmi university, tehran, iran
استادیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
سمیه امرا | somayeh omara
ma student in general psychology, faculty of psychology and educational sciences, university of sistan and baluchestan, zahedan, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
زهرا آذرهوش فتیده | zahra azarhoush fatideh
ma in school counseling, faculty of psychology and educational sciences, allameh tabatabai university, tehran, iran
کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
عبدالرحیم پورشجاعی | abdolrahhim pourshojaei
ma in counseling, faculty of psychology and educational sciences, islamic azad university, science and research branch, ahwaz. iran
کارشناس ارشد مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نفیسه آذرهوش فتیده | nafiseh azarhoush fatideh
ma student in family counseling, faculty of educational sciences and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-51&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات