این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۵، شماره ۱۲۳، صفحات ۲۰۳-۲۰۷
عنوان فارسی
مقایسه حافظه و هیجان در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس و افراد سالم
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: بیماری مالتیپل اسکلروزیس یکی از مهمترین اختلالات سیستم عصبی مرکزی است و با وجود این که اختلالات شناختی عمده در این بیماری تشخیص داده شدهاند، اما مشکلات شناختی ضعیف و حتی متوسط در این دسته از بیماران مورد توجه چندانی نبوده است. در پژوهش حاضر هدف مقایسه حافظه و هیجان در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس و افراد سالم بود. مواد و روشها: در یک روش علی- مقایسهای پسرویدادی و با استفاده از نمونهگیری تصادفی از بین تمام بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیسی که در مرکز ام.اس بیمارستان الزهرا اصفهان بودند، 167 نفر به عنوان گروه بیمار انتخاب شدند و 68 نفر از همراهان بیماران هم جزو گروه سالم قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش تست نشانه- چهره در 90 و 300 ثانیه، تست جمع زدن اعداد متوالی به صورت شنیداری و پرسشنامه روانعصبشناختی همراه بیمار بود. برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS استفاده و علاوه بر آمار توصیفی از ضریب همبستگی اسپیرمن، تحلیل کوواریانس و مانوا استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل عوامل و تحلیل واریانس چندمتغیره حاکی از آن بود که تفاوت دو گروه سالم و بیمار با توجه به سه متغیر تستهای نشانه- چهره در 90 و 300 ثانیه و تست جمع زدن اعداد متوالی به صورت شنیداری معنادار بود (0001/0p<). در تست های نشانه چهره در 90 و 300 ثانیه، میانگین گروه بیمار بیشتر بود، اما در تست جمع زدن اعداد متوالی به صورت شنیداری گروه سالم نمرات بالاتری کسب کردند. ولی در مورد پرسشنامه روانعصبشناختی همراه بیمار تفاوت معنیداری مشاهده نشد (76/0= p). استنتاج: آسیبهای حافظه و هیجان در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس به راحتی به کمک آزمونهای استفاده شده در این مطالعه قابل ارزیابی است و این آزمون ها ابزار ساده و مفیدی را به بالینگرها و نورولوژیستها معرفی میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حافظه، هیجان، مالتیپل اسکلروزیس، افراد سالم
عنوان انگلیسی
Comparing Memory and Emotion in Patients with Multiple Sclerosis and Healthy Individuals
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Multiple sclerosis (MS) is one the main diseases of the central nervous system. While the significance of cognitive decline in MS patients is well recognized, mild to moderate forms of cognitive dysfunction has received little attention. This study aimed at comparing memory and emotion in patients with multiple sclerosis and healthy individuals. Materials and methods: In a retrospective research 176 MS patients were randomly selected from all patients attending MS clinic in Alzahra Hospital in Isfehan and 68 healthy individuals who were chosen from patients’ caregivers. MS Neuropsychological Screening Questionnaire (MSNQ), Face Symbol Test (FST) in 90 and 300 seconds and Paced Auditory Serial Addition Test (PASAT) were administered. The data was analyzed in SPSS applying descriptive statistics, pearson’s correlation coefficient, covariate and multivariate analyses. Results: Covariate and multivariate analyses showed significant difference between the two groups in Face Symbol Test in 90 and 300 seconds and Paced Auditory Serial Addition Test (P< 0.0001). In Face Symbol Test in 90 and 300 seconds, the patients had higher scores while healthy individuals obtained higher scores in Paced Auditory Serial Addition Test. No significant difference was observed in the results of Neuropsychological Screening Questionnaire in both groups (P=0.76). Conclusion: Dysfunction of memory and emotion in patients with multiple sclerosis is simply assessed by the tests performed in our study. They are useful and simple to use, thereby, more convenient for clinicians and neurologists.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Memory, emotion, multiple sclerosis, healthy individuals
نویسندگان مقاله
زهرا مرادی شهربابک | zahra moradi shahrbabak
msc in clinical psychology, faculty of educational sciences and psychology, isfahan university, isfahan, iran
اصفهان خیابان هزار جریب، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
کریم عسگری | karim asgari
associate professor, department of psychology, faculty of educational sciences and psychology, isfahan university, isfahan, iran
دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حسین مولوی | hosein molavi
professor, department of psychology, faculty of educational sciences and psychology, isfahan university, isfahan, iran
استاد، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-53&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات