این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۴، شماره ۱۲۲، صفحات ۳۶۸-۳۷۲
عنوان فارسی
اثربخشی گروه درمانی شناختی- وجودی بر افسردگی، اضطراب و استرس در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS)
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: پژوهش حاضر باهدف سنجش اثربخشی گروه درمانی شناختی- وجودی بر افسردگی، اضطراب و استرس در افراد مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) انجام گرفت. مواد و روشها: روش تحقیق مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون گسترش یافته بود. جامعه آماری کلیه بیماران مبتلا به MS تحت پوشش انجمن MS استان مازندران در سال 1392 بودند. از میان افراد تحت پوشش، 20 زن به شیوه در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. همه شرکتکنندگان ابزار سنجش افسردگی، اضطراب، استرس (DASS) را در مرحله پیش آزمون و در مرحله پس آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت مداخله قرار گرفتند، ولی گروه گواه مداخلهای دریافت نکردند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه درمانی شناختی- وجودی منجر به کاهش معنیدار افسردگی (0001/0=p) و استرس (0001/0=p) در گروه آزمایش شده است. همچنین گروه درمانی شناختی- وجودی بر کاهش اضطراب گروه آزمایش نیز تأثیر مثبت داشته اما این تغییر معنی دار نبوده است. استنتاج: براساس یافتههای این پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری نمود که فنون شناختی- وجودی برای حل و فصل مشکلات هیجانی بیماران مبتلا به MS روش مؤثری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Efficacy of Cognitive-Existential Group Therapy in Reducing the Levels of Depression, Anxiety and Stress in Patients with Multiple Sclerosis
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: This research aimed at studying the efficacy of cognitive-existential group therapy on levels of depression, anxiety, and stress in patients with Multiple Sclerosis (MS). Materials and methods: This study was performed using semi-experimental and the extended pretest-posttest design. The study population included all patients with MS who were members of the Mazandaran MS Society, in 2013. The subjects were 20 females selected through accessible sampling, and they were randomly allocated into two groups (intervention and control, n=10 per group). All participants completed the Depression, Anxiety and Stress (DAS) measurement test in both pre-test and post-test stages. For the intervention group cognitive-existential group therapy was performed in 8 sessions, but the control group did not receive any intervention. Descriptive statistics and covariance analysis were applied to analyze the data. Results: The covariance analysis showed that the cognitive-existential group therapy led to a significant decrease in levels of depression (P < 0.0001) and stress (P < 0.0001) in the intervention group. Also, the cognitive-existential group therapy had a positive effect in lowering the anxiety level in this group, but this effect was not significant. Conclusion: According to this research, the cognitive-existential approach is an effective way that could be of great benefit in solving the emotional problems of patients with MS.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیده طیبه حسینی کیاسری | seyyedeh tayebeh hosseini kiasari
1 ma in rehabilitation counseling, school of psychology and education, mohaghegh ardebili university, ardebil, iran
- اردبیل دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
حسین قمری کیوی | hossein ghamari givi
associate professor, department of educational sciences, school of psychology and education, university of mohaghegh ardebili, ardebil, iran
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
علی خالق خواه | ali khaleqkhah
assistant professor, department of educational sciences, school of psychology and education, university of mohaghegh ardebili, ardebil, iran
. استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-301&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات