این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۴، شماره ۱۲۱، صفحات ۲۸۸-۲۹۹
عنوان فارسی
بررسی تاثیر آموزش در ابتدای دوران والدی بر نگرانی زنان نخست زا در ایفای نقش مادری
چکیده فارسی مقاله
چکیده سابقه و هدف: نگرانی در ایفای نقش مادری بر تعاملات مادری- فرزندی و درک مادر از سرشت شیرخوار اثرات منفی گذاشته و منجر به پیامدهای مادری فرزندی نامطلوب میشود. این موضوع اهمیت شناسایی افراد در معرض خطر، توجه به منابع ایجادکننده نگرانی و طراحی مداخلات مطلوب را نشان میدهد. از این رو این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش در ابتدای دوران والدی بر نگرانی زنان نخست زا در ایفای نقش مادری انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه یک پژوهش تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. واحدهای پژوهش 55 نفر از زنان نخستزای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد بودند که بهطور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. مداخله شامل یک جلسه آموزش چهره به چهره، کتابچه و فیلم آموزشی و مشاوره تلفنی بر اساس اصول خودکارآمدی بندورا بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه نگرانی کمبریج بود که قبل از مداخله و شصت روز بعد از زایمان تکمیل گردید. یافتهها: مهمترین منابع نگرانی، نگرانی در مورد سلامت آتی (02/1±01/4) و سلامت کنونی شیرخوار (19/1±81/3) بود. بر اساس نتایج حاصل از آزمون تی مستقل، میانگین نمره نگرانی قبل از مطالعه در گروه مداخله (8/1±0/28) و کنترل (3/8±5/33) تفاوت معناداری داشت (017/0=p). بعد از مداخله نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد، میانگین نمره نگرانی بعد از مداخله با حذف اثر نمره نگرانی قبل از مداخله در گروه مداخله به طور معناداری کم تر از کنترل می باشد (008/0=p). استنتاج: شناسایی عوامل ایجادکننده نگرانی و طراحی برنامه آموزشی مبتنی بر خودکارآمدی در راستای اثرگذاری بر این عوامل منجر به کاهش نگرانی مادری می شود. بنابراین توصیه میشود این رویکرد به عنوان یک مداخله آموزشی اثر بخش،کم هزینه و غیرتهاجمی در کاهش مشکلات روانشناختی مادران نخست زا به کارگرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نگرانی، خودکارآمدی، ایفای نقش مادری
عنوان انگلیسی
The Effect of Early Parenthood Education on Concerns of Primiparous Women in Performing Maternal Roles
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background and purpose: Different concerns in attaining maternal role have negative effects on mother-infant interaction and maternal perception of infant temperament. It also leads to adverse maternal and child outcomes. Therefore, it is important to identify women at-risk, their sources of concern and designing appropriate interventions. This study was conducted to determine the effect of early parental-educational intervention on concerns of primiparous women in performing maternal role. Materials and methods: A pretest/posttest experimental design was applied including a control group. The participants were 55 primiparous women attending Mashhad health centers that were randomly allocated to intervention and control groups. The intervention consisted of face to face training sessions, informative booklet and video and two sessions of telephone counseling, that was based on principles of Bandura's self-efficacy. Cambridge Worry Scale was also completed before and 60 days after child birth. Results: The main concerns were the child's future health (4.01±1.01) and current health (3.81±1.19). There was a significant difference between the intervention (28.0±1.8) and control group (33.5±8.3) in the mean score for maternal worry before the intervention (P=0.017). Analysis of covariance showed that the mean score of worry was significantly lower in the intervention group when the effect of pre-intervention worry score was eliminated (P=0.008). Conclusion: Identifying the sources of concern and designing educational interventions based on self-efficacy would positively influence these factors and reduce maternal worry. Therefore, this approach is recommended as an effective, low cost and non-invasive intervention to reduce psychological problems in primiparous women.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Concern, self-efficacy, maternal role
نویسندگان مقاله
الهام آزموده | elham azmoudeh
lecturer, faculty of nursing and midwifery, torbat heidariye university of medical sciences, torbat heidariye, iran
مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه (Torbat heydariyeh university of medical sciences)
فرزانه جعفرنزاد | farzaneh jafarnejad
lecturer, faculty of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مشهد چهارراه دکترا، دانشکده پرستاری مامایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
سیدرضا مظلوم | seyed reza mazlom
lecturer, faculty of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4333-52&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مامائی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات