این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۴، شماره ۱۱۹، صفحات ۱۴۱-۱۵۳

عنوان فارسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدل پرستاری پویایی و بهبود مستمر اطمینان‌یابی و تأییدپذیری بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران در زمینه نقش پرستاران درفرآیند اهدای عضو
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: موفقیت فرآیند اهدای عضو ارتباط نزدیکی با میزان آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران نسبت به فرآیند اهدای عضو دارد لذا باید پرستارانی را که با این پدیده سروکار دارند با نقش‌های خود در این فرآیند آشنا ساخت. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل پرستاری پویایی و بهبود مستمر اطمینان‌یابی و تاییدپذیری بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران در زمینه نقش پرستاران در فرآیند اهدای عضو انجام گرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه تجربی، بیمارستان‌های قائم (عج) و امام رضا (ع) شهر مشهد به صورت تصادفی در یکی از گروه‌های آزمون و کنترل قرارداده شدند. سپس به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای60 پرستار آی‌سی‌یو (30 نفر در هرگروه) انتخاب شدند. در گروه مداخله برنامه آموزشی مبتنی بر سازه‌های مدل پویایی و بهبود مستمر اطمینان‌یابی و تاییدپذیری و برای گروه کنترل برنامه آموزشی رایج در زمینه فرآیند اهدای عضو اجرا شد. هر دو گروه قبل و 1ماه بعد از مداخله پرسشنامه دانش، نگرش و عملکرد پرستاران در رابطه با نقش پرستار در فرآیند اهدای عضو را تکمیل نمودند. یافته‌ها: قبل از مداخله میانگین نمره دانش (36/0P=)، نگرش (27/0P=) و عملکرد (59/0P=) پرستاران در دو گروه اختلاف آماری معنی داری نداشت؛ اما پس از اجرای مداخله در میانگین نمره دانش (001/0p<)، نگرش (001/0p<) و عملکرد (001/0p<) پرستاران در گروه مداخله با گروه کنترل اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد. استنتاج: نتایج نشان داد که برگزاری برنامه‌ آموزشی مبتنی بر مدل پویایی و بهبود مستمر اطمینان‌یابی نسبت به برنامه آموزشی رایج در زمینه افزایش دانش، نگرش و عملکرد پرستاران در رابطه با نقش پرستاران در فرآیند اهدای‌عضو موثرتر است. لذا پیشنهاد می‌شود به منظور آموزش پرستاران و آگاه نمودن آن‌ها از نقش‌های مهم پرستار در فرآیند اهدای عضو از مدل پرستاری پویایی و بهبود مستمر اطمینان‌یابی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Education Based on Nursing Model of Dynamism and Continuous Improvement in Seeking Assurance and Getting Approve on Nurses’ Knowledge, Attitude and Practice about Their Role in Organ Donation Process
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: The success of organ donation process is closely related to the knowledge, attitude and practice of nurses toward this issue. Therefore, the nurses involved with this process should be aware of their roles. This study was conducted to determine the effect of training program based on nursing model of dynamism and continuous improvement in seeking assurance and getting approve on nurse's knowledge, attitude and practice about their role in organ donation process Material and methods: In this experimental study, Ghaem and Imam Reza Hospitals in Mashhad were assigned into either experimental or control groups. Then through stratified random sampling allocation, 60 ICU Nurse's (n=30 per group( were selected. In intervention group training program was conducted in two stages based on the model and in the control group traditional training program on organ donation process was performed. Each stage continued for 3 hours with a one week interval. Both groups completed a researcher made questionnaire assessing nurse's knowledge, attitude and practice toward nurses role in organ donation process before and one month after the intervention. Data Analysis was done using t-test, Paired test and Chi-Square in SPSS V.11.5. Results: There was no significant difference in nurse's knowledge (P=0.36), attitude (P=0.27), and practice (P=0.59) between the two groups before the intervention but significant differences were seen in both groups after the intervention (knowledge P< 0.001, attitude P< 0.00, and practice P< 0.001). Conclusion: The results showed that training program based on proposed model was found to be more effective in increasing the nurses’ level of knowledge, attitude and practice in organ donation process. Nursing model of dynamism and continuous improvement in seeking assurance and getting approve could be applied in nursing education to enhance the level of training provided for nurses involved in organ donation process.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهراسادات منظری | zahrasadat manzari
assistant professor, department of medical surgical, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

سیده تکتم معصومیان حسینی | seyedeh toktam masoumian hoseini
msc student in nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
- مشهد خیابان ابن سینا-دانشکده پرستاری و مامایی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

حسین کریمی مونقی | hossein karimi moonaghi
associate professor, department of medical surgical, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

حمیدرضا بهنام وشانی | hamidreza behnam vashani
lecture, department of pediatrics, school of nursing and midwifery , mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-253&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات