این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۴، شماره ۱۱۵، صفحات ۱۴۱-۱۴۷

عنوان فارسی اثربخشی فنون روان نمایشگری بر نشانگان درونی سازی (اضطراب، افسردگی و شکایات جسمانی) دختران قربانی قلدری در شهر کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف : روان نمایشگری یک رویکرد غنی و ویژه است، که با تسهیل در رها کردن عواطف حبس شده به افراد در کسب رفتارهای جدید و شناخت قالب خویشتن کمک می کند . این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی فنون روان نمایشگری بر نشانگان درونی سازی دختران دارای رفتار قربانی قلدری مقطع راهنمایی شهر کرمانشاه انجام گردید. مواد و روش ها: پژوهش حاضر به روش شبه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام پذیرفت. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه قلدری اولوئوس و پرسشنامه مشکلات رفتاری آشنباخ فرم نوجوانان بود . تعداد 30 نفر که در پرسشنامه قربانی قلدری نمرات بالاتری به دست آوردند، به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند . گروه آزمایش در 8 جلسه گروهی روان نمایشگری به مدت یک ساعت ونیم با فاصله زمانی دو بار در هفته شرک ت کردند وگروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. پس از پایان جلسات روان نمایشگری هر دو گروه تحت آزمون نهایی( پس آزمون) قرار گرفتند. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره نشان داد که فنون روان نمایشگری بر کاهش نشانگان شاخص کلی تاثیر قوی و معنادار دارد . همچنین نتایج کواریانس چند متغیره بر روی زیر مقیاس های (Eta =0/66 ،p< 0/ درونی سازی ( 001 گوشه گیری - " ،(Eta =0/53 ،p< 0/ نشانگان درونی سازی نشان داد که روان نمایشگری بر "اضطراب - افسردگی " ( 001 تاثیرگذار بوده است. (Eta =0/60 ،p< 0/ و "شکایات جسمانی" ( 001 (Eta =0/31 ،p< 0/ افسردگی" ( 002 استنتاج: با توجه به نتایج این پژوهش لزوم استفاده از فنون روان نمایشگری در بهبود سلامت روانی جوانان و نوجوانان پیشنهاد می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روان نمایشگری، نشانگان درونی سازی، رفتار قربانی

عنوان انگلیسی Efficacy of Psychodrama Techniques in Internalizing Symptoms (anxiety, depression and somatization) among Adolescent Girls Victims of Bullying in Kermanshah
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Psychodrama is a special approach that facilitates releasing trapped emotions in order to adopt new behaviors and recognize self-form. This study aimed at assessing the efficacy of psychodrama techniques in internalizing symptoms among guidance school girls bully/victims in Kermanshah. Material and methods: This study was a quasi-experimental with pre-test, post-test and control group. Data was collected using Olweus Bully/Victim questionnaire and the adolescents form of Achenbach behavioral problems questionnaire. Thirty girls who achieved higher scores in the Olweus Bully/Victim questionnaire were randomly assigned into experimental and control groups. The experimental group participated in eight psychodrama group sessions (1.5 hours- two times per week), while no intervention was done for the control group. To analyze the data descriptive and inferential statistical methods (analysis of covariance) were used. Results: ANCOVA test showed the efficacy of psychodrama techniques in reducing the youth internalizing symptoms (Eta=0.66–P< 0.001) and its subscales: anxiety - depression (Eta=0.53–P< 0.001), isolation - depression (Eta=0.31 – P< 0.001), and physical complaints (Eta=0.60 – P< 0.001). Conclusion: According to this study, using psychodrama techniques play an important role in improving mental health in young individuals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychodrama, bully/victim, internalizing symptoms

نویسندگان مقاله فاطمه جمشیدی نظر | fatemeh jamshidi nazar
علوم پزشکی مازندران

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

مهدی زارع بهرام آبادی | mehdi zare bahramabadi
علوم پزشکی مازندران

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

علی دلاور | ali delavar
علوم پزشکی مازندران

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

نادر رجبی گیلان | nader rajabi gilan
علوم پزشکی مازندران

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-3397-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات