این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۴، شماره ۱۱۵، صفحات ۱۶۲-۱۶۶
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مهارت های مدیریت استرس بر کاهش میزان پرخاشگری
چکیده فارسی مقاله
چکیده سابقه و هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت استرس برکاهش میزان پرخاشگری دانشجویان بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع مداخلهای است. جهت انتخاب نمونه، از بین 100 دانشجو 45 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (23 نفر آزمایش و 22 نفر کنترل) قرارگرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری، استفاده شد. تحلیل دادهها با آزمون آماری کوواریانس انجام گرفت. یافتهها: تفاوت بین نمرات پس آزمون گروههای آزمایش و کنترل، در تمام مؤلفههای پرخاشگری به نفع گروه آزمایش معنادار بود (001/0>p). استنتاج: با توجه به نتایج بهدست آمده مبنی بر اثربخش بودن آموزش مهارتهای مدیریت استرس بر کاهش پرخاشگری، پژوهش حاضر میتواند در رسیدن به یک راه حل مؤثر برای کاهش پرخاشگری و به طور کلی بهبود وضعیت روانی دانشجویان راه گشا باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارت های مدیریت استرس، پرخاشگری، دانشجویان
عنوان انگلیسی
The Efficiency of Stress Management Skills Training in Reducing Aggression
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background and purpose: The aim of this study was to evaluate the efficiency of stress management skills training in reducing aggression among university students. Material and methods: This experimental study was done with pretest-posttest and control group design. The subjects included 45 students who were randomly selected and assigned to either experimental or control group (experimental group: n = 23, control group: n = 22). The Buss and Perry aggression questionnaire was used to collect the data and analysis of covariance was performed. Results: Significant differences was seen in per- and post- test scores for all aggression components in experimental group (P< 0.001). Conclusion: According to this study stress management skills training was found helpful in reducing aggression. Hence, this method could be of great benefit in reducing aggression, thereby improving the mental health state among university students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Stress management skills, aggression, students
نویسندگان مقاله
فاطمه دهقان | fatemeh dehghan
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
جهانگیر کرمی | jahangir karami
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
مرضیه پیری | marzieh piri
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
پروانه کریمی | parvaneh karimi
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1269-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات