این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
سیاست گذاری اقتصادی
، جلد ۹، شماره ۱۸، صفحات ۱۸۳-۲۰۳
عنوان فارسی
بررسی رفتار مصرفی خانوارهای شهری استان تهران
چکیده فارسی مقاله
مطالعه رفتار مصرفی خانوارها و تحلیل چگونگی اختصاص درآمد محدود آنان به کالاها و خدمات مختلف یکی از مهمترین مباحث عمده مورد نیاز جهت سیاستگذاریهای اقتصادی میباشد. لذا هدف اصلی در این مقاله بررسی رفتار مصرفی خانوارهای استان تهران طی دورهی زمانی 1394- 1386 با استفاده از الگوی سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل (AIDS) و استخراج کشش قیمتی و درآمدی با استفاده از روش رگرسیونهای بهظاهر نامرتبط (SURE) میباشد. نتایج بهدست آمده بیانگر آن است که گروه کالایی خوراکیها و نوشیدنی و دخانیات و همچنین گروه مسکن و سوخت و روشنایی جزء اقلام کالایی ضروری میباشد؛ و گروههای پوشاک و کفش، تفریح و تحصیل، بهداشت، حمل و نقل و ارتباطات از گروه کالاهای لوکس محسوب میشوند. کشش قیمتی گروههای مسکن، تفریح و تحصیل، و حمل و نقل بیشتر از واحد است، به عبارت دیگر، این گروه از کالاها پرکشش هستند و با توجه به اینکه کششهای قیمتی متقاطع در اغلب موارد از لحاظ قدر مطلق از یک کمتر بوده است؛ لذا مصرفکنندگان در بیشتر موارد با تغییر قیمت یک گروه، تغییر محسوسی در تقاضای گروه دیگر نخواهند داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluating the Consumption Behavior of Urban Families in Tehran Province
چکیده انگلیسی مقاله
The study analyzes the consumption behavior of families and allocation of their limited income to various goods and services. This serves as one of the main issues in economic policies. The main objective of this paper is to examine the issue in Tehran province during the period 2007-2015. This is done by using Almost Ideal Demand System Model (AIDS) and price and income elasticity dealt with through seemingly unrelated regressions (SURE). The results indicate that food and drink and tobacco products as well as housing, fuel and lighting are the essential items. Also, clothing and footwear, leisure and education, health, transport and communication are found to be luxury items. Price elasticity of housing, entertainment, education, and transportation is more than one, In other words, this group of goods are elastic. With regard to cross-price elasticity, in most cases, it is less than one when considered as a value absolute. Therefore, in most cases, the change of price in one group of goods will not make consumers change their demands on goods in another group.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهره هوشمند |
کارشناسی ارشد
فرهاد خداداد کاشی |
عضوعلمی سازمان مرکزی پیام نور
مریم خوشنویس |
عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی سمنان
نشانی اینترنتی
http://ep.yazd.ac.ir/article_1072_b034f18f2b6efd13bc125767cc3ba171.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/924/article-924-606041.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات