این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۳، شماره ۱۱۰، صفحات ۲-۱۵
عنوان فارسی
ادراک اعضای هیأت علمی و دانشجویان پرستاری از شایستگی آموزشی استادان: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: یکی از اهداف مهم آموزش پرستاری، تربیت پرستاران شایسته است. هدف این مطالعه، کشف معنای شایستگی آموزشی اعضای هیأت علمی پرستاری در نزد دانشجویان و استادان پرستاری بود. مواد و روشها: تحقیق حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. دادهها از طریق مصاحبههای بدون ساختار عمیق (30 مصاحبه انفرادی و یک مصاحبه متمرکز) جمعآوری گردید. نمونهگیری به صورت هدفمند از ماه تیر سال 1391 شروع و تا ماه خرداد سال 1392 در دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه یافت. تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای کیفی متعارف انجام گرفت. یافتهها: تحلیل دادهها منتج به استخراج 11 طبقه و 4 مضمون شد. مضامین به دست آمده عبارت از «کارامد و مفید نمودن آموزش نظری، کسب صلاحیتهای علمی و مهارتهای تخصصی پرستاری، کارامد و مفید نمودن آموزش بالینی و انتقال آن به دانشجویان و منطقی و عینیسازی ارزشیابی» بود. این مضامین بیانگر ابعاد و ویژگیهای معنایی درک شده دانشجویان و اعضای هیأت علمی پرستاری از شایستگی آموزشی استادان پرستاری بود که منجر به ساخت 4 گویه از مضمون اول، 4 گویه از مضمون دوم، 8 گویه از مضمون سوم و 3 گویه از مضمون چهارم گردید. استنتاج: این مطالعه توانسته است ضمن ارایه چهار ویژگی اساسی صلاحیت آموزشی اعضای هیأت علمی پرستاری، شاخصهای مربوط به این ویژگیها را با توجه به شرایط عرصه مشخص سازد. این یافتهها میتواند برای ارزشیابی و طراحی ابزار سنجش صلاحیت آموزشی اعضای هیأت علمی پرستاری کاربرد داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The perceptions of nursing students and their teachers about professional competency of academic staff: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: One of the main goals of nursing education is training appropriate and efficient nurses. The purpose of this study was to discover the perceptions of nursing students and their teachers about professional competency of academic staff. Materials and methods: In this qualitative content-analysis approach study, the data were collected through unstructured in-depth interviews [30 individual and 1 focusing (Focus Group) interviews]. The participants were chosen using purposeful sampling from Mazandaran University of Medical Sciences, Iran, during July 2012 to June 2013. Formal or conventional qualitative content analysis was performed. Results: 11 categories and 4 themes were achieved. The themes included making the theoretical training efficient and useful (with 4 subthemes), gaining qualificative nursing science and skills (with 4 subthemes), making the clinical education efficient and effective for students (with 8 subthemes), and making the evaluation logical and objective (with 3 subthemes). Conclusion: This study found four basic themes of professional competency of academic staff and the indicators related to these features according to nursing students and their teachers' viewpoints. These findings can be used for designing evaluation and assessment tools for professional competency of academic staff.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
هدایت جعفری | hedayat jafari
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
عیسی محمدی | eesa mohammadi
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
فضل اله احمدی | fazlollah ahmadi
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
انوشیروان کاظم نژاد | anoshirvan kazemnejad
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-155&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات