این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۳، شماره ۱۰۹، صفحات ۲۴۱-۲۴۶
عنوان فارسی
ارتباط سلامت روان با پیشرفت تحصیلی و متغیرهای دموگرافیک دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: اهمیت مطالعه سلامت روان در دانشگاهها از این جهت که ارتباط مستقیمی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد ارزشمند است. هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر سلامت روانی و متغیرهای دموگرافیک بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1391 بوده است. مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقایسهای و مقطعی است. آزمودنیهای پژوهش شامل 350 دانشجو در دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند که از طریق نمونهگیری طبقه بندی شده تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ-28) استفاده شد. یافتهها: 334 دانشجو به پرسشنامهها پاسخ دادند که 153 نفر (8/45 درصد) مرد و 181 نفر (2/54 درصد) زن بودند. 8/45 درصد از دانشجویان دارای سلامت روانی خوب و 2/54 درصد مشکوک به اختلال در سلامت روانی بودند. بین متغیرهای سن، جنس، دانشکده، رتبه تولد، وضعیت والدین و نیمسال ورودی به دانشگاه با سلامت روانی دانشجویان تفاوت معنیداری دیده نشد (05/0p>)، اما بین متغیر وضعیت ازدواج (034/0=p) و بین متغیرهای متوسط درآمد ماهیانه (001/0p>) و نیز معدل تحصیلی (001/0p>) با سلامت روانی رابطه معنیداری به دست آمد. همچنین اکثر دانشجویان درجاتی از اختلالات مربوط به چهار بعد سوالات پرسشنامه را نشان دادند، که بیشترین اختلال مربوط به بعد اختلال کارکرد اجتماعی بود. استنتاج: با توجه به نتایج پژوهش حاضر از جمله همبستگی متقابل بین سلامت روانی و عملکردتحصیلی، افزایش مشکلات روانی و میزان موارد مشکوک به اختلال روانی در دانشجویان، توجه جدی به این موضوع جهت حل مشکلات بهداشت روانی دانشجویان و فعالسازی مراکز مشاوره دانشجویی امری ضروری است. لذا کمک مشاورین و اساتید و متخصصین، انجام برنامهریزی جامع، و مداخله در امر ارتقاء سلامت روان جهت پیشگیری و درمان اختلالات روانشناختی برای پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤثر خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت روانی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Relationship between Mental Health, Demographic Variables and Academic Achievement of Medical Sciences Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: The importance of studying mental health at universities is precious, because of expressed linkage to the students' educational progress. The main goal of the current research has been the study of effects of mental health on educational progress among students of Mazandaran University of Medical Sciences, in the year 2012. Materials and methods: This research is a descriptive-comparative cross-sectional study. The subjects included 334 students, 153 males and 181 females of Mazandaran University of Medical Sciences which were selected through stratified random sampling. In order to gather the research data, the Goldberg's General Health Questionnaire (GHQ-28) was used. Results: %45.8 of students had good mental health status, while %54.2 of them was suspected to have mental health disorders. Between age, gender, faculty, birth order, parental status, university entrance semester, and mental health of students, there were not significant differences (P≥ 0.05), but the variable "marital status" (P=0.034), the variable "average monthly earnings" (P≤0.001), and average grade points of students (P≤0.001) were related to their mental health. Another finding of the research showed that most of students had some degree of disorders linked to the four dimensions of questionnaires' queries, most disorders were social function. Conclusion: Considering the results of this study, including the mutual correlation between mental health and academic performance, the high rate of mental problems and suspect cases of mental disorders among the students, the serious attention to this issue is of high importance to resolve the mental health problems of students and activating Students Consultancy Centers. Hence, the assistance of consultants, professors and specialists, comprehensive planning, and interventions towards the promotion of mental health to prevent and treat psychological disorders, will be effective for students' educational progress.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mental Health, Academic Achievement, Students
نویسندگان مقاله
پیمان پرویزراد | peyman parvizrad
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
جمشید یزدانی چراتی | jamshid yazdani charati
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
محمد رضا صادقی | mohammad reza sadeghi
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
اکبر محمدی | akbar mohammadi
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
هادی حسینی | hadi hosseini
ساری میدان معلم، ساختمان شماره 2، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، کمیته تحقیقات دانشجویی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1256-111&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات