این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۳، شماره ۱۰۸، صفحات ۲۴-۲۸

عنوان فارسی تعیین عوامل مؤثر بر خطر فوت ناشی از تصادفات جاده‌ای استان مازندران با استفاده از مدل مخاطرات متناسب کاکس
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که جهان امروز با آن مواجه است، تصادفات ترافیکی و تبعات ناشی از آن می‌باشد. سالانه بین 25 تا 27 هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی در کشور جان خود را از دست می‌دهند. این مطالعه به منظور بررسی عوامل مؤثر بر بقای تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای انجام شد. مواد و روش‌ها: اطلاعات افراد متوفی در تصادفات برون شهری استان مازندران طی سال‌های 1386 تا 1389 به صورت گذشته‌نگر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. اثر متغیرهای جنسیت، سن، نوع خودرو، راننده بودن، ضربه به سر هنگام تصادف، رسیدن به بیمارستان پس از تصادف و محل تصادف بررسی شد. برای تحلیل داده‌ها از روش کاپلان- مایر و مدل مخاطرات متناسب کاکس استفاده شد. یافته‌ها: اثر متغیرهای ضربه به سر هنگام تصادف و رسیدن به بیمارستان بر خطر فوت معنی‌دار بود. استنتاج: با توجه به معنی‌دار شدن عوامل مربوط به نوع ضربه واردشده و خدمات درمانی پس از وقوع حادثه، انجام اقدامات اضطراری و تخصیص منابع بهداشتی و درمانی در نقاط پر خطر، برای کاهش تلفات ناشی از تصادفات، توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خطر فوت، تصادف، بقا، مخاطره

عنوان انگلیسی Effective factors on the risk of death caused by road accidents in Mazandaran province, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Nowadays one of the major problems around the world is traffic accidents and its consequences. Annually, 25 to 27 thousands of people lose their lives in motor vehicle accidents in Iran. This study aimed to investigate the effective factors on death caused by road accidents. Materials and methods: Information of deceased persons during the years 2009 to 2000 in suburban accidents of Mazandaran province, Iran, were reviewed and analyzed retrospectively. Variables of gender and age of the driver, type of vehicle, head injury during the accident, getting to the hospital after the accident and location of the accident were investigated. Kaplan-Meier and Cox proportional hazards model were used for data analysis. Results: The variables, head injury during the accident and getting to the hospital after the accident, had a significant effect on risk of death caused by road accidents. Conclusion: Given the significant relation of the type of injury and medical services after road accident with death, emergency actions and allocation of health resources in high-risk areas are recommended to reduce losses due to accidents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Risk of death, accident, survival, hazard

نویسندگان مقاله جمشید یزدانی چراتی | jamshid yazdani charati
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

الهام احمدی باصری | elham ahmadi basiri
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

سید جابر موسوی | seyed jabber mousavi
علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-370-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آمار زیستی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات