این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۳، شماره ۱۰۶، صفحات ۱۲۰-۱۲۸

عنوان فارسی توجه معطوف به خود در درمان اضطراب اجتماعی: یک کارآزمایی بالینی کنترل‌شده
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: توجه معطوف به خود مشخصه اصلی در اضطراب اجتماعی می‌باشد. مدل کارکرد اجرایی خود نظم‌بخش بر اهمیت کاهش توجه معطوف به خود غیر قابل کنترل در درمان اختلالات تأکید می‌کند. برای این هدف، Wells درمان آموزش توجه (Attention training technique یا ATT) را به منظور تعدیل حوزه‌های توجه که در تداوم آسیب‌پذیری عاطفی مهم هستند، طراحی کرد. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر ATT در کاهش توجه معطوف به خود و اضطراب اجتماعی نوجوانان دارای اضطراب اجتماعی بود. مواد و روش‌ها: تعداد 184 شرکت‌کننده با توجه به نمره‌ایی که در پرسشنامه اضطراب اجتماعی و افسردگی Beck کسب کرده بودند، غربال شدند. سپس، 34 شرکت‌کننده خارج‌شده از غربال، یک متن را در مقابل دو بزرگ‌سال غریبه خواندند و سپس به پرسشنامه کانون توجه پاسخ دادند. در نهایت 16 شرکت‌کننده با توجه معطوف به خود بالا از غربال دوم انتخاب شدند. شرکت‌کننده‌ها به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش 8 جلسه ATT دریافت کرد. بعد از جلسه چهارم، جلسه هشتم و 1 ماه بعد از آموزش هر دو گروه به پرسشنامه‌های اضطراب اجتماعی و کانون توجه پاسخ دادند. یافته‌ها: گروه آزمایش کاهش معنی‌داری در اضطراب اجتماعی و توجه معطوف به خود در طی آموزش و پیگیری 1 ماهه نشان دادند. استنتاج: شواهد حاکی از این است که اضطراب می‌تواند از طریق دست‌کاری توجه بدون به کارگیری تکنیک‌های شناختی- رفتاری به طور دیرپایی اصلاح شود. پیشنهاد می‌شود مطالعات بعدی به سایر مکانیسم‌های تغییر، توجه داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Self-Focused Attention in Treatment of Social Anxiety: A Controlled Clinical Trial
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Self-focused attention is a notable feature of social anxiety. The Self-Regulatory Executive Function (S-REF) model underscores the importance of both working on reducing excessive and uncontrollable self-focused attention. For this purpose, Wells (1990) developed an Attention Training Treatment (ATT) designed to modify dimensions of attention considered to be important in the maintenance of emotional vulnerability. The purpose of the current study was assessing the effect of ATT on anxiety and self-focused attention in socially anxious of adolescences. Materials and methods: 184 participants were selected based on their score in Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A), and Beck Depression Inventory. Then, after a social task, adolescent were asked to complete the Focus of Attention Questionnaire (FAQ). At last, 16 participants with high scores in FAQ were classified into experimental and control groups. Experimental group received 8 sessions of ATT. Two groups answered SAS-A and FAQ after sessions of 4 and 8 and also 1 month follow-up. Results: Experimental group evidenced statistically reductions in social anxiety and self focused attention. Conclusion: The results of this study suggest that anxiety can be lastingly modified through a brief attention manipulation without the use of other cognitive behavioral techniques. Future studies should to explore the mechanisms of change of attention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ریحانه شیخان | reyhaneh sheykhan


شهرام محمدخانی | shahram mohamadkhani


حمیدرضا حسن آبادی | hamidreza hasanabadi



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2249-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات