این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۳، شماره ۱۰۶، صفحات ۱۳۰-۱۳۹
عنوان فارسی
رابطه فرسودگی شغلی با مهارتهای ارتباطی پرستاران
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: فرسودگی شغلی یکی از عوامل اساسی در کاهش کارآیی، از دست رفتن نیروی انسانی و ایجاد عوارض جسمی و روانی، به خصوص در حرفههای خدمات انسانی، میباشد. این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی با مهارتهای ارتباطی پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی- درمانی شهر ساری انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی و مقطعی بود. جامعه آماری آن شامل کلیه پرستاران شاغل در چهار بیمارستان آموزشی- درمانی شهر ساری بودند که تعداد آنها 900 نفر بود. حجم نمونه 230 نفر تعیین شد که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل سه پرسشنامه: ویژگیهای جمعیتشناختی و شغلی، پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون Student-t، ضریب همبستگی Pearson و Spearman استفاده شد. یافتهها: پرستاران مورد مطالعه از سطح مهارتهای ارتباطی بالاتر از حد متوسط برخوردار بودند. از نظر فرسودگی شغلی در بعد خستگی هیجانی در سطح متوسط، در بعد مسخ شخصیت در سطح پایین و در بعد کفایت شخصی در سطح پایین قرار داشتند. همچنین، رابطه بین مهارتهای ارتباطی و فرسودگی شغلی در بعد کفایت شخصی معنیدار بود (001/0 > P). استنتاج: میتوان از روشهای ارتقای مهارتهای ارتباطی در محیطهای کار پرستاری مانند برگزاری کارگاههای آموزشی ضمن خدمت به منظور کاهش میزان فرسودگی شغلی پرستاران بهره برد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship of Occupational Burnout and Communication Skills in Nurses
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Burnout is one of the most important factors in reducing productivity in organizations and involves physical and mental signs, especially in the human service professions. This research was carried out to examine the relationship of occupational burnout and communication skills in nurses in educational therapeutic hospital of Sari, Iran. Materials and methods: In this descriptive cross-sectional study, the population included all nurses in educational therapeutic hospital of Sari. Total number was 900. The sample size was 230. They were selected by stratified random sampling. We used three instruments in this study: demographic characteristic questionnaire, Maslach burnout inventory (MBI), and Queendom communication skills inventory. For analyzing the data, descriptive and inferential statistics including one sample size t and Pearson and Spierman correlation coenfficient tests were used. Results: The nurses were moderately high levels of communication skills. Using the MBI subscale, we found moderate levels of emotional exhaustion, low levels of depersonalization and low levels of sense of personal accomplishment. The communication skills had relation with the burnout in personal accomplishment (P < 0.001). Conclusion: We can take improving communication skills in nursing workplaces, in order to reduce the nurses' burnout.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عذرا احمدی | azra ahmadi
مسعود احمدی | masoud ahmadi
فروزان الیاسی | forouzan elyasi
اکرم احمدی | akram ahmadi
نسیبه احمدی | nasibeh ahmadi
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1860-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات