این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۳، شماره ۱۰۲، صفحات ۵۳-۵۹
عنوان فارسی
بررسی رابطه مؤلفههای فرهنگ سازمانی و فنآوری اطلاعات در پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف:امروزه اکثر سازمانها ارزش داراییهای نامشهود خود را درک کرده و به دنبال بهکارگیری روشهای متعدد برای استفاده بهینه از این داراییها هستند. یکی از این داراییهای نا مشهود دانش است و مدیریت دانش عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از دانش سازمان البته پیادهسازی و اجرای مدیریت دانش کارا و مؤثر مستلزم توجه به عوامل مهمی مانند فرهنگ سازمانی و فنآوری اطلاعات میباشد که اهمیت این عوامل در سازمانهای مختلف با توجه به اهداف سازمان، زمینه فعالیت سازمان، محیطی که سازمان در آن قرار دارد، میزان اطلاعات و آگاهی کارکنان و امکانات سازمان متفاوت است. لذا این مطالعه با هدف بررسی رابطه مؤلفههای فرهنگ سازمانی و فنآوری اطلاعات در پیادهسازی مدیریت دانش در بخش ستادی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1391 انجام شد. مواد و روشها: مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه پژوهش مدیران و کارکنان ستادی دانشگاه مازندران بودند که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه حدود 200 نفر انتخاب گردید و از این تعداد 189 نفر (97 نفر زن و 88 نفر مرد) به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار گردآوری پرسشنامهای با 55 سؤال اصلی در زمینه فنآوری اطلاعات، فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش و تعدادی سؤالات جمعیت شناختی میباشد. یافتهها:. یافتههای پژوهش نشان داد که زنان نسبت به مردان 17/2 درصد کمتر آگاهی و تمایل نسبت به مدیریت دانش دارند (039/0p). همچنین بین حمایت مدیران، حس تعلق سازمانی، مشارکت، سیستمهای اطلاعاتی و مدیریت فنآوری اطلاعات و مدیریت دانش ارتباط معنیدار وجود دارد. ولی بین اعتماد و فرآیند کسب اطلاعات ارتباط معنیدار وجود ندارد. همچنین برای تحلیلهای آماری از نرمافزار SPSS و روش رگرسیون خطی استفاده گردید. استنتاج: با توجه به اهمیت مدیریت دانش برای سازمانها و ارتباط تنگاتنگ فرهنگ سازمانی و فنآوری اطلاعات با پیادهسازی و اجرای درست مدیریت دانش، پیشنهاد میشود از حمایت کارکنان، بهرهمندی از تجربه و دانش آنها، ایجاد سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته در سازمان و آموزش کارکنان جهت بالا بردن توانایی آنها در استفاده از فنآوری اطلاعات استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effects of Components of Organizational Culture and Information Technology on the Implementation of Knowledge Management in Mazandaran University of Medical Sciences, 2012
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Today, most organizations have recognized the value of their invisible assets and seek multiple methods to use them efficiently. One of these invisible assets is knowledge and knowledge management is a process of creating value from knowledge implementation. Execution of knowledge management requires paying attention to important factors such as organizational culture and information technology. The importance of these factors varies in different organizations according to organizational goals, organizational activities, the environment in which the organization is located, the amount of information and knowledge of the staff and facilities. This study was conducted to investigate the key factors in the establishment of knowledge management in administrative offices of Mazandaran University of Medical Sciences Materials and methods: This descriptive survey was conducted among the managers and the staff working in administrative offices of Mazandaran University of Medical Sciences. Morgan table was used and 200 people were selected of whom 189 (97 female and 88 male) completed a questionnaire. The questionnaire included 55 questions regarding information technology, organizational culture and knowledge management, and some questions on demographic features. Data analysis was done using IBM SPSS 20. Results: The result of this study showed significant differences between the knowledge of female and male subjects and the female case’s knowledge was lower than male cases (P < 0.039). On the other hand there were significant association between support executives, sense of organization, collaboration, and management of information technology and knowledge management, but no significant correlation was found between trust and process information Conclusion: Due to the importance of knowledge management for organizations and interconnected nature of organizational culture and IT, staff should receive supports to maximally benefit from their experience and knowledge, thereby the most advanced information systems are created.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم معتمدی جویباری | maryam motamedi joybari
آرین قلی پور | aryan gholipour
جمشید یزدانی چراتی | jamshid yazdani charati
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-111&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات