این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۳، شماره ۱۰۱، صفحات ۲۸-۳۶

عنوان فارسی بررسی دیدگاه پزشکان عمومی در خصوص نیاز به تغذیه بالینی و نقش آموزش دوره پزشکی عمومی در آن (شهر ساری- سال ۱۳۸۷)
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف:‌ با توجه به گسترش روزافزون بیماری‌های مزمن (همچون دیابت، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و ...) امروزه دانش تغذیه در حفظ سلامت مردم و پیشگیری از بیماری‌ها نقش به سزایی یافته است. آموزش تغذیه به دانشجویان پزشکی موجب می‌شود تا در زمان حضور در جامعه به عنوان پزشکان عمومی، توانایی کافی برای ارائه اطلاعات و خدمات مناسب تغذیه‌ای به بیماران را داشته باشند. این مطالعه با هدف تعیین نظرات پزشکان عمومی در خصوص نیاز به علم تغذیه در عملکرد بالینی آن‌ها و نقش دانشکده پزشکی در آموزش تغذیه انجام شده است. مواد و روش‌ها: این مطالعه به صورت مقطعی و توصیفی- تحلیلی با جمع‌آوری داده‌ها از پزشکان عمومی شهر ساری (شاغل در بخش دولتی و خصوصی) انجام شد. ابزار سنجش پرسشنامه‌ای شامل مشخصات دموگرافیک، سؤال‌ها مربوط به آگاهی در خصوص تغذیه بالینی و نظر آنان در مورد نحوه آموزش تغذیه بالینی در دوران پزشکی عمومی بود. روایی پرسشنامه با بررسی متون و تأیید اساتید صاحب نظر و پایایی آن با روش test-retest بررسی شد (آلفای کرونباخ برابر 7/0). تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و مقایسه گروه‌ها با تست Chi-Square انجام شد. یافته‌ها: از 100 نفر پزشک شرکت‌کننده در مطالعه 58 درصد مرد بودند و 78 درصد آن‌ها در مطب یا درمانگاه‌های خصوصی فعالیت داشتند. بیش از 80 درصد پزشکان نیاز به دانش تغذیه در کار روزمره را زیاد و خیلی زیاد و 66 درصد معلوماتشان را برای پاسخ‌گویی به مشکلات تغذیه‌ای مراجعین متوسط به پایین گزارش کردند. اطلاعات کافی پزشکان در مورد نیازهای تغذیه در جریان بیماری‌ها از 14 درصد برای سوء تغذیه تا 49 درصد برای فشارخون متغیر بود. بیش از 60 درصد پزشکان اطلاعات خیلی کم، کم و متوسط در خصوص دیابت، چاقی، مشکلات تغذیه ای دوران بارداری و کودکان داشتند. بیش از 70 درصد افراد ارائه 2 واحد درس تغذیه در حین تحصیل را ناکافی و کیفیت ارائه آن را نیز متوسط و ضعیف بیان کردند. 59 درصد پزشکان آموزش تغذیه را برای کل دوران آموزش (عمومی و تخصصی) لازم می‌دانستند و گذراندن واحد تئوری در مقطع علوم پایه و آموزش عملی در مقاطع بالینی و در ارتباط با بیمار را بهترین شیوه آموزشی ذکر کردند. استنتاج: آگاهی ناکافی پزشکان عمومی شاغل در بخش‌های دولتی و خصوصی و نیاز بالا به دانش تغذیه در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی روزمره آن‌ها، ضرورت تجدید نظر در ارائه واحدهای درسی تغذیه در دوران آموزش پزشکی را مطرح می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Viewpoints of General Physicians towards Clinical Nutrition and the Role of Education in Medical Schools
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: High incidence of chronic diseases such as diabetes, cardiovascular diseases, cancer, etc. signifies the role of nutrition in maintaining health and preventing diseases. Nutrition education to medical students could be of great benefit since they will have a key role in natural health system and patients usually follow physicians’ advice about diet. This study was done to investigate the viewpoints of general practitioners towards nutrition knowledge and the role of medical schools on this issue. Materials and methods: This descriptive study was conducted in general physicians practicing in Sari’s private or governmental clinics. To collect the data a valid and reliable researcher made questionnaire was used containing demographic characteristics and 45 questions about teaching of clinical nutrition and efficacy of the educational program. The data was then analyzed using SPSS V.16. Results: A total of 100 physicians participated in study of whom 58% were male and 78% practiced in private clinics. More than 80% of physicians rated the importance of nutrition knowledge in clinical practice as high or very high. Regarding the competency in management of nutritional issues, 66% of physicians assessed their competency as moderate. More than 60% had inadequate information on nutritional needs of diabetics, obese people, pregnant women, and children. Also, 70 percent evaluated the teaching course of clinical nutrition in current curriculum as non-relevant. More than half of the cases (59%) mentioned that nutritional course is essential for general physicians and clinical residents and suggested that theoretical courses should be presented in early periods of study alongside other practical courses. Conclusion: This study indicated the importance of nutritional knowledge and skill in clinical practice in view of general physicians and insufficiency and non-relevance of teaching courses. Hence, it is essential to review nutrition education in medical schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید محمدجعفری | hamid mohammadjafari


میترا محمودی | mitra mahmoudi


کوروش وحیدشاهی | kourosh vahidshahi


ناهید رستمیان | nahid rostamian


رقیه محمدجعفری | roghieh mohammadjafari



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1768-49&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تغذیه
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات