این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۳، شماره ۱۰۱، صفحات ۹۶-۱۰۳
عنوان فارسی
مطالعه مورد- شاهدی کارکردهای اجرایی بیماران دوقطبی یک در مرحله بهبود
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: کارکردهای اجرایی شامل مجموعهای از مهارتهای شناختیاند که مسئول طراحی، شروع و توالی رفتار پیچیده معطوف به هدف و نظارت بر آن هستند. اگرچه اختلال در این کارکردها در فاز حاد اختلال دوقطبی بدیهی است اما منابع موجود، اختلال آنها را به عنوان یک اشکال زمینهای اساسی در این بیماران مطرح نمودهاند. هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی و احتمال آسیب به لوب پیشانیبین بیماران دوقطبی یک در مرحله بهبود، با افراد فاقد این اختلال بود. مواد و روشها: در این پژوهش (علمی- مقایسه ای) مورد- شاهدی، جامعه آماری شامل تمام بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک مراجعهکننده به درمانگاه ویژه بیمارستان ابنسینای شهر مشهد از تیر تا آبان ماه 1390 میباشد که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 بیمار بر اساس معیارهای ویراست چهارم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی به تشخیص روان پزشک انتخاب شدند. گروه شاهد، 30 نفر از افراد بدون هیچ گونه سابقهی روانپزشکی بودند. برای دوگروه، آزمونهای افسردگی هامیلتون، درجهبندی مقیاس مانیای یونگ و دستهبندی کارتهای ویسکانسین اجرا شد. دادهها بانرم افزار SPSS،آزمونهای آماری تی مستقل و یومنویتنی تحلیل گردیدند. یافتهها: نمرات گروه شاهد نسبت به مورد در تمامی شاخصهای آزمون ویسکانسین (خطای کل، خطای در جا ماندگی و تعداد طبقات) به طور معنیدار بالاتر بود(05/0p<). استنتاج: کارکردهای اجرایی بیماران دوقطبی در مقایسه با گروه فاقد اختلال حتی در فاز بهبود با گروه شاهد تفاوت معنیدار دارد. با توجه به مناسب بودن تست ویسکانسین جهت ارزیابی کارکردهای لوب پیشانی و نتایج گروه مورد نسبت به شاهد، احتمال آسیب در بیماران مذکور وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال دوقطبی، مرحله بهبود،کارکردهای اجرایی
عنوان انگلیسی
Executive Functions in Patients with Bipolar I Disorder in Recovery Phase: A Case-Control Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Executive functions include cognitive skills responsible for the design, initiation and sequencing of complex behaviors. Impairment in these functions is obvious in acute phase of bipolar disorder but available resources demonstrate this impairment as a major problem in bipolar patients. This research was conducted to compare executivefunctions and possibility of having frontallobe damage among bipolar I patients in their recovery phase and people without this disorder. Materials and methods: This cross-sectional study included all the patients suffering from bipolar I disorder, attending Ibn-e-Sina Hospital in Mashhad during July to December 2011. Thirty patients diagnosed with bipolar I disorder were chosen according to DSM-IV-TR and psychologist's identification criteria. The control group included 30 ordinary people who did not have any psychological background. To collect the data the Hamilton Rating Scale for Depression, Young Mania Rating Scale, and Wisconsin Card Sorting Test were applied. The data was analyzed using independent T and U-Mann Whitney tests in SPSS. Results: There was a significant difference among control and case groups in all indices of Wisconsin's test (total error, perseveration error, number of categories) (P< 0.05). Conclusion: Executive functions of bipolar patients showed a significant difference in recovery phase compared to those of the control group. According to suitability of Wisconsin test for evaluating functions of frontallobes and significant results among these two groups, there is a high possibility of frontallobe damage in patients with bipolar disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Bipolar disorder, executive functions, recovery phase
نویسندگان مقاله
محمد کاهانی | mohammad kahani
علی طلایی | ali talaei
نغمه مخبر | naghmeh mokhber
محمد رضا فیاضی بردبار | mohammadreza fayyazi bordbar
مهشید دولتشاهی | mahshid dolatshahi
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1768-51&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات