این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۳، شماره ۱۰۱، صفحات ۱۱۸-۱۳۳

عنوان فارسی بررسی آزمون‌های غربالگری و تشخیص اتیسم: یک مطالعه مروری
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف:‌ ابزارهای غربالگری و تشخیص اتیسم موجب تشخیص زود هنگام این اختلال در کودکی و بهره‌مندی از فرصت‏های مداخله زود هنگام می‌گردد. در این مطالعه به منظور فراهم کردن شمای جامعی از آزمون‏های غربالگری و تشخیص اتیسم، این ابزارها از جنبه‏های متفاوتی مورد بررسی قرار گرفته‏اند. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه مروری Narrative بر روی ابزارهای غربالگری و تشخیص اتیسم بود. به این منظور در پایگاه‏های اطلاعاتی Iranmedex، SID، Magiran، Google Scholar،Medline ، Science Direct،Scopus و Web of Science به جستجو پرداخته و ابزارها از نظر سال انتشار آزمون، محدوده سنی شرکت کنندگان، شیوه ارزیابی، زیر آزمون‏ها، مدت زمان اجرا و ویژگی‏های سایکومتریک مورد بررسی قرار گرفته‌اند. یافته‌ها: در این مطالعه 25 آزمون مورد بررسی قرار گرفت که 14 آزمون مربوط به غربالگری و 11 آزمون مربوط به تشخیص بود. به طور کلی آزمون‏ها به صورت پرسشنامه، چک لیست و مشاهده و مصاحبه می‏باشند. قدیمی‏ترین آزمون در سال 1980 و جدیدترین آزمون در سال 2013 ساخته شده است. از نظر محدوده سنی، کم‏ترین سن برای اجرای آزمون 6 ماهگی و بیش‏ترین سن 22 سالگی ذکر شده است. کم‏ترین مدت زمان اجرا 5 دقیقه و بیش‏ترین 180-90 دقیقه می‏باشد. استنتاج: بررسی مقالات نشان می‏دهد برخی از آزمون‏ها به دلیل تخصصی بودن زیرآزمون‏های مورد ارزیابی در سال‏های اخیر بیشتر مورد استفاده قرار گرفته‏اند، هم‏چنین با مقایسه آزمون‏های سال‌های اخیر با سال‏های گذشته به مسیر تکاملی آن‏ها پی می‏بریم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون، غربالگری، تشخیص، اتیسم، مقاله مروری

عنوان انگلیسی Autism Screening and Diagnosis Tests: A Review Article
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Tools of screening and diagnosis of autism result in early diagnosis in childhood which are of great benefit for early intervention. This study investigated these tools from various aspects to provide a comprehensive view. Materials and methods: This research was a narrative review study on tools of screening and diagnosis of autism. A search was conducted using some databases including Iran medex, SID, Magiran, Google scholar, Medline, Science Direct, Scopus and Web of Science. The tools were then investigated regarding the date of publishing, age range of participants, method of administration/format, subscales, the duration of each test and psychometric features. Results: In this study, 25 tests were reviewed of which 14 tests were related to screening and 11tests were used for diagnosis. The tests were all in forms of questionnaire, checklist, observation and interview. The oldest test was invented in 1980 and the most recent one was developed in 2013. In terms of age, minimum and maximum ages for implementation of test were listed six months old and 22 years old. The minimum and maximum times to administrate were five minutes and 90-180 minutes, respectively. Conclusion: We found that some tests have been used more because of their proficient subscales in recent years. Also, comparing recent tests to old tests revealed their evolutionary path.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله test, screen, assess, autism, review article

نویسندگان مقاله الناز قربانی | elnaz ghorbani


صبا سیدین | saba seyedeyn


نیلوفر صفریان | niloofar safarian


مریم علیزاد | maryam alizadeh


مریم نامدار | maryam namdar


نگین یوسفی | negin yousefi


شهره جلایی | shohreh jalaii



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-99&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سم شناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات