این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۳، شماره ۱۰۰، صفحات ۶۲-۷۲
عنوان فارسی
تأثیر برنامه مدون آموزشی بر میزان DMFT پلاک دندانی و عملکرد مراقبتی مادران باردار
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: یکی از بهترین راههای سنجش میزان فعالیت یک نظام بهداشتی اندازهگیری شاخصهای توصیه شده توسط WHO است. یکی از مهمترین این شاخصها در سلامت دندانها شاخص DMFT است. هدف از این پژوهش تعیین تأثیر برنامه مدون آموزشی بر بهبود عملکرد مراقبتی و پوسیدگی و پلاک دندانی مادران باردار در شهر اراک میباشد. مواد و روشها: در این مطالعه مداخلهای تعداد 130 نفر از مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک در دو گروه مداخله و شاهد ( هر کدام 65 نفر) تقسیم گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مشخصات دموگرافیک مادران، چک لیست ثبت شاخص DMFT و شاخص پلاک دندانی (PI) و همچنین چک لیست مراقبتهای بهداشت دهان و دندان مادران باردار بوده است که قبل از مداخله آموزشی، اطلاعات تکمیل و جمعآوری گردید. گروه مداخله برنامه آموزشی دریافت کردند. 3 ماه بعد از مداخله آموزشی در هر دو گروه شاهد و مداخله، معاینات دهان و دندان انجام شده و چک لیستها تکمیل گردیدند. در نهایت دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: میانگین سن مادران باردار در گروه مداخله و شاهد به ترتیب5/3±1/27 و 3/4± 8/29 سال و میانگین DMFT به ترتیب 2/2±8/5 و 8/1±3/5 بوده است. بین میانگین DMFT مادران گروه مداخله در قبل و بعد از مداخله، اختلاف معنیداری مشاهده نشد (115/0=p)، ولی در جهت کاهش شاخص پلاک دندانی اختلاف معنی دار بوده است (041/0=p). در دو گروه مداخله و شاهد بین میانگین نمره عملکرد مراقبتهای بهداشت دهان و دندان در خصوص انجام مراقبتهای بهداشت دهان و دندان در قبل و بعد از مداخله آموزشی، اختلاف معنیداری مشاهده شد (05/0>p). استنتاج: تدوین برنامه آموزش بهداشت دهان و دندان برای مادران باردار بسیار سودمند و اثربخش است. ضمن این که در اجرای این برنامهها کنترل، پایش و پیگیری آموزشی توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effects of Educational Programs on DMFT Plaque Index and Performance of Pregnant Women
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: One of the best ways to evaluate the activity and efficiency of a health care system is to consider WHO advised indices. In oral health systems, one of the most important of these indices is DMFT index. The aim of this research was to assess the effects of education on the performance of pregnant women in city of Arak regarding oral health according to the DMFT index and plaque index. Materials and methods: This intervention study was carried out in 130 pregnant women attending health centers in Arak who were divided into case and control groups (n= 65 in each group). Before the intervention the data including the samples’ demographic features, DMFT Index and Plaque Index (PI) check lists and their performance about oral health was recorded. The intervention group attended educational programs and after three months the samples were examined for oral health. Results: The mean ages of samples in case and control groups were 27.1±3.5 and 29.8±4.3 years and the mean of DMFT score was 5.8±2.2 and 5.3±1.8, respectively. There was no significant difference in the mean of DMFT scores before and after the intervention among the two groups (p=0.115) but there was a significant decrease in PI scores (P=0.041). Moreover, the performance of case and control groups were different before and after the intervention (P< 0.05). Conclusion: Educational programs are very effective in enhancing oral health among pregnant women. Furthermore, follow up programs on controlling and monitoring are beneficial.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن شمسی | mohsen shamsi
اراک دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده بهداشت، گروه بهداشت عمومی
علیرضا حیدرنیا | alireza hidarnia
شمس الدین نیکنامی | shamsaddin niknami
محمود کریمی | mahmmod karimi
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1256-105&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات