این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۳، شماره ۹۹، صفحات ۶۹-۷۵
عنوان فارسی
بررسی موانع نگرشی غربالگری ماموگرافیک سرطان پستان در زنان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: با توجه به شیوع بالای سرطان پستان در زنان ایرانی و نیز اختصاصی بودن آزمون ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان و همچنین عدم استقبال زنان از ماموگرافی، این مطالعه با هدف تعیین موانع نگرشی انجام غربالگری ماموگرافیک سرطان پستان، در زنان مراجعه کننده به درمانگاههای منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بوده که در آن موانع نگرشی انجام غربالگری ماموگرافیک سرطان پستان، در 900 زن 40 ساله و بالاتر مراجعه کننده به درمانگاههای منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرارگرفته است. یافتهها: یافتهها نشان میدهد نداشتن نشانههای سرطان پستان، بیشترین علت (9/81 درصد) عدم انجام ماموگرافی غربالگری بود. از دیگر دلایل عدم انجام ماموگرافی، عدم نگرانی در مورد ابتلاء به سرطان پستان (2/73 درصد)، عدم نگرانی در مورد ابتلاء به سرطان پستان به دلیل نداشتن سابقه فامیلی این بیماری (8/71 درصد)، اعتقاد به عدم ضرورت انجام ماموگرافی (3/62 درصد)، بیتوجهی نسبت به وضعیت سلامت خود (4/27 درصد)، اعتقاد به تقدیر (8/24 درصد) و عدم انجام ماموگرافی توسط دوستان و آشنایان (6/17 درصد) بودند. مقایسه میانگین نمرات موانع نگرشی برحسب مشخصات فردی نشان داد که موانع نگرشی انجام ماموگرافی غربالگری بر حسب سن (001/0p<)، وضعیت تأهل (038/0p<)، میزان تحصیلات (007/0p=) و وضعیت اقتصادی (006/0p=) افراد اختلاف معنیداری داشته است. تحلیل آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین متغیرهای مذکور، سن و وضعیت اقتصادی به ترتیب بیشترین همبستگی را با موانع نگرشی داشتهاند. استنتاج: با توجه به موانع نگرشی ماموگرافی غربالگری،آموزش و ارتقاء آگاهی زنان در مورد اهمیت کشف زود هنگام بیماریهای پستان توسط برنامههای غربالگری به خصوص غربالگری ماموگرافیک به دلیل اختصاصی بودن آن در تشخیص سرطان پستان ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرطان پستان، غربالگری، ماموگرافی، موانع نگرشی
عنوان انگلیسی
Attitudinal Barriers to Mammography Screening among Women in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Breast cancer is one of the most prevalent malignancies among Iranian women and mammography screening is of great assistance in its early diagnosis. This study was conducted to determine attitudinal barriers to mammography screening in women attending some of the clinics affiliated to Tehran University of Medical Sciences. Materials and methods: This cross-sectional study was conducted in 900 women aged >40 referring to selected clinics of Tehran University of Medical Sciences. The data was analyzed using SPSS ver.16 and P< 0.05 was considered statically significant. Results: Among the attitudinal barriers to mammography screening, ‘having no symptoms of breast cancer’ was reported as the greatest barrier (81.9%). Other barriers included ‘lack of knowledge about breast cancer’ (73.2%), ‘lack of concern about breast cancer because of no family history’ (71.8%), ‘unnecessity of mammography’ (62.3%), ‘not concerned about health status’ (27.4%), ‘believe in fate’ (24.8%) and ‘no friends had mammograms’ (17.6%). This study showed that attitudinal barriers are significantly correlated with age (P< 0.001), level of education (P= 0.023) and economic status (P= 0.006). Multiple regression analysis showed that age and economic status were highly correlated with attitudinal barriers. Conclusion: Regarding the attitudinal barriers of mammography screening, education and raising awareness about the importance of early detection of breast diseases is essential which could be done through screening programs especially mammography.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
م ژگان رضایی قاضدهی | mozhgan rezaee ghazdehi
لیلا امینی | leila amini
سرور پرویزی | soroor parvizi
آغافاطمه حسینی | agha fatemeh hoseyni
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1768-31&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات