این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۳، شماره ۹۸، صفحات ۴۹-۵۷
عنوان فارسی
تاثیر آموزش و کنترل محرک ها بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به آسم: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: آسم یکی از شایعترین بیماریهای مزمن دوره کودکی و نوجوانی است که منجر به محدودیت در اکثر ابعاد زندگی شده و سبب کاهش کیفیت زندگی مبتلایان میگردد. کنترل محرکها یکی از ارکان مدیریت آسم است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش و کنترل محرکهای آسم بر کیفیت زندگی در نوجوانان مبتلا به آسم اجرا شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک کار آزمایی بالینی تصادفی شده است که با مشارکت شصت نوجوان سنین دوازده تا هجده سال انجام شد. افراد به طور تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. پرسشنامه کوتاه شده کیفیت زندگی کودکان مبتلا به آسم جونیپر (1996) قبل از مداخله و پنج هفته بعد از مداخله توسط نوجوانان تکمیل گردید. جلسات آموزشی و برنامهریزی تعدیل انفرادی محرکهای آسم و پیگیری تلفنی در گروه تجربی انجام گرفت. دادهها در نرم افزار SPSS13 تجزیه و تحلیل شد و از آزمونهای تی و کای دو استفاده گردید. یافتهها: تفاوت نمرات قبل و بعد از مداخله در متغیر کیفیت زندگی بین دو گروه اختلاف آماری معنیداری را نشان داد و آموزش و کنترل محرکهای آسم در ارتقای کیفیت زندگی نوجوانان مؤثر بود (001/0≤p). استنتاج: آموزش در خصوص محرکهای آسم به همراه تعدیل فردی شده محرکها در دوره نوجوانی مستقیماً با مشارکت نوجوان مبتلا به آسم باعث ارتقای کیفیت زندگی بیمار میگردد. لذا پیشنهاد میشود چنین مداخله نوجوان محور به جای والد محور در درمانگاهها و کلینیکهای سرپایی ریه در نظر گرفته شود. شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1 N201112078315IRCT
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of Education and Controlling Asthma Triggers on Quality of Life among Adolescents with Asthma: A Randomized Clinical Trial
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Asthma is the most common chronic disease of childhood and adolescence resulting in variable restrictions in most aspects of patients’ life and decreases their quality of life (QOL). Control of the triggers could be of great benefit in the management of asthma. This study was conducted to assess the effect of education on asthma triggers and controlling them on QOL among adolescents suffering from asthma. Materials and methods: This randomized clinical trial was performed in 60 adolescents aged between 12-18 years. They were randomly assigned into intervention and control groups. Mini Pediatric Asthma Quality of Life Questionnaire (Juniper 1997) was used prior to intervention and five weeks post-intervention in both groups. The intervention group was educated regarding asthma triggers, then they were followed up through telephone calls. The data was analyzed using SPSS V.13, Chi square and t-tests. Results: Significant differences were found in the scores of QOL among both groups. Therefore, education on triggers of asthma and controlling them was effective in enhancing QOL (P≤0.001). Conclusion: This intervention was found potent in improving the QOL of adolescents with asthma. Hence, educational programs should be carried out in outpatient clinics on triggers of asthma with the participation of adolescents instead of their parents. (Clinical Trial Registry Number: IRCT201112078315N1)
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا ولی زاده | leila valizadeh
نعمت بیلان | nemat bilan
سهیلا زارعی | soheila zarei
تبریز دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشکده علوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)
اکبر شریفی | akbar sharifi
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1256-49&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
ایمونولوژی و آلرژی کودکان
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات