این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۳، شماره ۹۸، صفحات ۱۰۵-۱۱۲
عنوان فارسی
رابطه بین کیفیت خدمات ارائه شده با ارزش ادراک شده توسط بیماران بستری در بیمارستان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: ارزش ادراک شده به مفهوم ارزیابی کلی مشتری از میزان مطلوبیت یک کالا یا خدمت بر مبنای ادراک وی از منافع دریافت شده در مقابل هزینههای پرداخت شده است. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستانهای خصوصی شهر تهران با ارزش ادراک شده از سوی بیماران بود. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی و توصیفی- تحلیلی در سال 1389 انجام شد. تعداد نمونههای مطالعه 969 بیمار بود که از 8 بیمارستان عمومی خصوصی در شهر تهران انتخاب شدند. دادههای مطالعه از طریق یک پرسشنامه 18 آیتمی (شامل 14 آیتم کیفیت، 4 آیتم ارزش ادراک شده) جمع آوری شد که روایی و پایایی آن تأیید شده بود. آنالیز داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و رگرسیون چند متغیره در نرم افزار SPSS17 انجام شد. یافتهها: بهطور کلی میانگین نمره ادراک بیماران از کیفیت خدمات، 01/4 و میانگین نمره کلی ارزش ادراک شده نیز 43/3 از 5 بود. بر اساس نتایج رگرسیون، حدود 27 درصد از واریانس ارزش ادراک شده توسط ابعاد کیفیت خدمت تبیین میشود. کیفیت تعامل قویترین عامل مؤثر بر ارزش ادراک شده بیمار است که قدرت پیشبینی این عامل حدود دو برابر دو بعد دیگر کیفیت (کیفیت فرایند و کیفیت محیط) است. استنتاج: سه بعد کیفیت خدمات تعیینکنندههای کلیدی ارزش ادراک شده در بیمارستانهای خصوصی تهران بودند. برای ارتقاء ارزش ادراک شده از سوی بیماران، اقدامات بهبود کیفیت باید بر کاهش و متناسب کردن هزینههای پولی، زمانبندی و انجام دقیق خدمات، و تقویت جنبههای روابط بین شخصی و مهارتهای ارتباطی پزشکان، پرستاران و پرسنل متمرکز باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship between Hospital Service Quality and Patient’s Perceived Value
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: perceived value is defined as customer’s overall assessment of the utility of a product or service based on perceptions of what is received and what is given. The aim of this study was to investigate the relationship between service quality and perceived value by patients in private hospitals of Tehran. Materials and methods: This cross-sectional descriptive and analytic study was conducted in 2010. The study population included 969 patients selected from eight private general hospitals in Tehran. The data was collected through a questionnaire containing 18-items (service quality: 14 items and perceived value: 4 items), which its reliability and validity were confirmed. Data analysis was performed using descriptive statistics and multivariate regression in SPSS.17. Results: The mean score for patients' perception of service quality and perceived value were 4.01, and 3.43 out of 5. Regression analysis showed that about 27% of the variance in perceived value could be explained by the service quality. The interaction quality is the strongest factor influencing patient perceived value and its predictive power is about twice more than two other dimensions of service quality (process quality and environmental quality). Conclusion: Three dimensions of service quality were the key determinants of perceived value in private hospitals of Tehran. To promote the perceived value by patients, the quality improvement activities must focus on reduction and rationalizing monetary costs, accurate service scheduling, and strengthening the interpersonal relationships and communication skills of doctors, nurses and staff.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احسان زارعی | ehsan zarei
احسان زارعی ؛ تهران، خیابان پورسینا، دانشکده بهداشت، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت
محمد عرب | mohammad arab
آرش رشیدیان | arash rashidian
سید محمود قاضی طباطبایی | seyed mahmoud ghazi tabatabaei
عباس رحیمی فروشانی | abbas rahimi forushani
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1256-55&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آمار زیستی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات