این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۱۱۷-۱۲۶

عنوان فارسی بررسی مؤلفه‌های سبک زندگی و رابطه آن با برخی از عوامل مرتبط در نوجوانی بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: سبک زندگی ناسالم، خطرات بهداشتی مهم در دوران نوجوانی، بیماری‌های غیر واگیر و عمده‌ی مرگ و میرها در بزرگسالی را موجب می‌شود. ارزیابی نیازها با استفاده از تئوری، پایه و اساس برنامه‌ریزی در ارتقای رفتارهای بهداشتی است. این مطالعه به بررسی مؤلفه‌های سبک زندگی و رابطه‌ی آن با برخی از عوامل مرتبط در نوجوانی بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده پرداخت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، 175 دانش‌آموز انتخاب شدند. داده‌ها با به کارگیری پرسش‌نامه سبک زندگی نوجوانان منطبق با تئوری در نرم‌افزار SPSS نسخه 20 و آزمون ضریب همبستگی Pearson، آنالیز رگرسیون چند گانه و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: کیفیت سبک زندگی با افزایش سن دانش‌آموزان و تحصیلات پدر کاهش یافت. در تغذیه سالم (438/0 = P) و عدم پذیرش تعارف سیگار و الکل (256/0 = P) قصد با رفتار ارتباط نشان نداد. نگرش، پیش‌بینی قابل توجهی برای قصد (268/0 = B) و رفتار (638/0 = B) تغذیه سالم بود. قصد فعالیت بدنی، توسط کنترل رفتار درک شده (244/0 = B) و رفتار، توسط هنجارهای ذهنی پیش‌بینی شد (424/0 = B). قصد مدیریت استرس با هنجارهای ذهنی (455/0=B) و رفتار با کنترل رفتار درک شده پیش‌بینی شد (767/0 = B). در عدم پذیرش سیگار و الکل، نگرش ارتباط قوی با قصد (829/0 = B) و کنترل رفتار درک شده ارتباط قوی با رفتار نشان داد (311/0 = B). استنتاج: فقدان ارتباط بین قصد و رفتار نشان داد که عوامل دموگرافیک ممکن است رفتار در نوجوانان را تحت تأثیر قرار دهد و مداخلات آموزشی با تمرکز بر سازه کنترل رفتار درک شده، راه مهمی برای رسیدن به رفتار مورد نظر باشد. برنامه ارتقای رفتارهای ورزشی در این گروه سنی با همکاری خانواده موفق‌ترخواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک زندگی، تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده، دانش‌آموزان، ایران

عنوان انگلیسی Lifestyle factors and their association with some relevant factors in adolescence using the theory of planned behavior
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Unhealthy lifestyle causes health risks among adolescents and also increases risk of chronic diseases morbidity and mortality later in life. Needs assessment based on theory is a basis for planning in health promotion behaviors. The present study aimed to assess educational program to promote students’ lifestyle using the theory of planned behavior. Materials and methods: The subjects of this cross-sectional study were 175 students. The adolescent lifestyle questionnaire was used based on theory of planned behavior. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient, t-tests and regression test. Results: The quality of life (QoL) decreased with increasing age of the students and parents’ education. No statistical association was found between the intention and behavior in healthy nutrition (P = 0.438) and smoking, and alcohol (P = 0.256). Healthy nutritional behavior (B = 0.638) and intention (B = 0.268) was most predicted by attitude. Intention in physical activity was predicted by perceived behavioral control (B = 0.244) and behavior (B = 0.424) was most predicted by subjective norms, stress management intention was most predicted by subjective norms (B = 0.455) and behavior was most predicted by perceived behavioral control (B = 767) in smoking and alcohol, attitude (B = 0.829) showed strong direct with intention and perceived behavioral control (B = 0.311) was the strong predictor for behavior. Conclusion: Lack of association between intention and behavior showed that demographic variables may affect behavior in adolescents. Educational interventions focusing on perceived behavioral control is an important way to achieve healthy behavior. A program to promote exercise behavior in the age groups will be more successful family cooperation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Lifestyle, theory of planned behavior, student, Gonabad

نویسندگان مقاله مهدی مشکی | mahdi moshki


فرخنده السادات ترابی | farkhondeh sadat torabi



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2446-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات