این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۲۰۷-۲۱۱
عنوان فارسی
شیوع اختلالات شنوایی بین کودکان ۶-۳ ساله مهدکودکهای شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: هر گونه نقص قابل توجه در عملکرد حس شنوایی، مشکلاتی را در برقراری ارتباط و سازگاری با محیط ایجاد میکند. هدف از انجام این مطالعه، تعیین شیوع اختلالات شنوایی در کودکان 3 تا 6 ساله مهدکودکهای شهر تهران در سال 1391 بود. مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی به روش مقطعی بود که بر روی 897 کودک (465 دختر و 432 پسر) صورت گرفت. نمونهگیری به صورت تصادفی انجام شد. پس از تکمیل برگه آگاهی از وجود کمشنوایی توسط والدین و مربیان، معاینه اتوسکوپی، غربالگری تون خالص و آزمون ایمیتانس صورت گرفت. یافتهها: از بین نمونهها 3/12 درصد ناهنجاری مجرای گوش، 3/21 درصد اختلال پرده تیمپان، 4/20 درصد تمپانوگرام ناهنجار، 6/27 درصد عدم وجود رفلکس صوتی و 3/13 درصد کمشنوایی داشتند. کمشنوایی در 7/11 درصد از نوع انتقالی، در 2/1درصد از نوع حسی- عصبی و در 4/0 درصد از نوع آمیخته بود. کمشنوایی در 3/13 درصد از کودکان از نوع کمشنوایی خفیف تا متوسط گزارش گردید و موردی از کمشنوایی شدید تا عمیق مشاهده نشد. 244 نفر از کودکان (2/27 درصد) نیازمند اقدامات درمانی و 18 نفر (2 درصد) نیازمند اقدامات توانبخشی بودند. میزان آگاهی والدین و مربیان از وجود کمشنوایی به ترتیب 2/2 و 9/0 درصد بود که در سطح پایینی قرار داشت. استنتاج: نظر به وجود درصد بالایی از کودکان نیازمند به اقدامات درمانی، تأثیر اختلالات شنوایی بر یادگیری کودکان در سنین پایین و اهمیت تشخیص و مداخله زودهنگام در موارد وجود کمشنوایی، اجرای برنامههای توانبخشی شنوایی، آگاه نمودن مسؤولین، مربیان مهدکودکها و والدین کودکان و انجام دورههای برنامه غربالگری شنوایی در سنین پایین پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
غربالگری شنوایی، اختلالات شنوایی، کودکان
عنوان انگلیسی
Prevalence of auditory disorders in 3 to 6-year-old children in Tehran, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Dysfunction of the auditory system can lead to communicational problems. The main aim of the study was to determine the prevalence of auditory disorders in 3 to 6-year-old children in Tehran, Iran, in 2012. Materials and methods: In this cross-sectional study, 879 subjects (465 females, and 432 males) were selected by random sampling. After filling in the forms of hearing loss awareness by parents and educators, otoscopy (ear examination), immittance test, and pure-tone screening were implemented. Results: Our results showed that there were 12.3% abnormal ear canal anomalies, 21.3% tympanic membrane disorder, 20.4% atypical tympanogram, 27.6% non-acoustic reflex and 13.3% hearing loss consisted of 11.7% conductive hearing loss, 1.2% sensory-neural hearing loss and 0.4% mixed hearing loss. Approximately 13.2% of involved children had a mild to moderate hearing loss and no severe or profound one was observed between them. 244 (27.2%) and 18 (2%) children required intervention and rehabilitation training program, respectively. Parents (2.2%) and educators (0.9%) awareness of hearing loss was in low level. Conclusion: According to the high percentage of children in need of treatment and the impact of hearing disorders on learning in early childhood auditory rehabilitation programs and speech therapy, keep parents and educator’s informed and early periodic auditory screening are strongly recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Hearing disorders, screening, children
نویسندگان مقاله
مجید اشرفی | majid ashrafi
علی محمدزاده | ali mohammadzadeh
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2577-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات