این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۱۴۵-۱۵۵
عنوان فارسی
ارزیابی سبک های مقابله، باورهای فراشناختی و ارتباط آن با اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: روابط علّی متغیرهای سبک های مقابله، فراشناخت و اضطراب امتحان بر اساس مدل مفهومی کارکرد اجرایی خود نظم بخش (مدل ولز و متیوس 1999) در جمعیت دانشجویان ارزیابی شد. مواد و روشها: 638 نفر دانشجو یان دختر و پسر دانشگاه تربیت معلم و دانشکده پردیس کشاورزی در بازه زمانی آبان تا آذرماه 1389، از طریق نمونهگیری سهمیهای نسبتی در پژوهش شرکت کردند و پرسشنامههای اضطراب امتحان نجاریان و همکاران، پرسشنامه سبکهای مقابله با فشار روانی اندلر و پارکر و پرسشنامه باورهای فراشناخت ولز را تکمیل کردند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد راهبردهای مقابله هیجان مدار و مساله مدار، در رابطه باورهای فراشناخت و اضطراب امتحان نقش میانجی دارند. اما راهبردهای مقابلهای اجتنابی در رابطه باورهای فراشناخت واضطراب امتحان نقش میانجی نداشت. از میان پنج بعد فراشناخت فقط باور فراشناختی مثبت و اطمینان شناختی اثر مستقیم بر اضطراب امتحان داشتند اما اثر ابعاد دیگر غیر مستقیم بود. استنتاج: با توجه به یافتههای پژوهش، تمرکز بر نوع راهبرد مقابلهای، میتواند اثر مهمی در اضطراب امتحان دانشجویان داشته باشد. پیشنهاد میشود مداخلات درمانی مبتنی بر فرا شناخت و مقابله در درمان اختلال اضطراب امتحان مورد توجه قرار بگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of Coping Styles, Metacognition and its Relationship with Test Anxiety in Tehran Teacher Training University
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Causal relationships between coping strategies, metacognitive beliefs and test anxiety, according to the Self-regulatory executive function model of Wells and Matthews (1999) in college students was evaluated. Material and Methods: 638 students of Tarbiat Moallem University of Tehran and Agriculturalogy faculty were participated from Aban to Azar 2010 by quota sampling method. Students completed Coping Inventory for Stressful Situations of Endler and Parker (1990), Test Anxiety Inventory (Najariyan et al., 1996), Metacognitions Questionnaire 30 (Cartwright-Hatton and Wells, 1997). Results: Emotion-oriented and problem-oriented coping strategies, in the relationship between metacognition and test anxiety in students had a mediating role. But avoidance coping didn’t had not a mediating effect, in the relationship between metacognition and test anxiety in students. Among of the five dimensions, only positive metacognitive beliefs and cognitive confidence had a direct effect on test anxiety. But effects of other dimensions were indirect. Conclusion: With respect to the results, focusing on the coping strategies and metacognitive beliefs can play an important role in student’s test anxiety. It is suggested that intereventions based on metacognition and coping in treatment for pathological test anxiety should be concerened.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
coping strategies, metacognitive belive, test anxiety
نویسندگان مقاله
زینب حق شناس گرگابی | zeinab haghshenas
ربابه نوری قاسم آبادی | robabe nouri
علیرضا مرادی | alireza moradi
غلامرضا صرامی | gholamreza sarami
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-161&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات