این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۱۹۷-۲۰۲
عنوان فارسی
مقایسه تأثیر سخنرانی با ماجول خودیادگیری بر صلاحیت تدریس پرستاران در آموزش به بیماران قلبی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: اطلاع از نتایج روشهای آموزشی یادگیرنده محور در مقایسه با سخنرانی، در برنامه ریزی دورههای آموزشی و افزایش صلاحیت پرستاران بسیار مؤثر است. هدف این مطالعه مقایسه تأثیر ماجول خود یادگیری با سخنرانی بر صلاحیت تدریس پرستاران در آموزش به بیماران قلبی بود. مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی 60 پرستار به روش غیر احتمالی در دسترس انتخاب و با تخصیص تصادفی به دو گروه سخنرانی و ماجول خودیادگیری تقسیم شدند. گروه سخنرانی در چهار جلسه دو ساعته و گروه ماجول خودیادگیری با در اختیار قرار دادن ماجول خودیادگیری تحت آموزش قرار گرفتند؛ یک هفته پس از مداخله، پس آزمون انجام شد. دادهها توسط آزمون کتبی، مشاهده و پرسشنامه خودارزیابی صلاحیت تدریس جمعآوری گردید. آنالیز دادهها با آزمونهای تی زوج، تی مستقل و کای دو انجام شد. یافتهها: هر دو روش سخنرانی (001/0p<) و ماجول خودیادگیری (001/0p<) در ارتقای صلاحیت تدریس پرستاران مؤثر بودند و میزان تأثیر آنها تفاوت آماری معنیدار نداشت (11/0p=). تغییر نمره آزمون کتبی در گروه سخنرانی 1 ± 87/3 و در گروه ماجول خودیادگیری 43/1± 63/4 بود (02/0= p). تغییر نمره خودارزیابی در گروه سخنرانی 42/0±25/0 و در گروه ماجول خودیادگیری 21/0±02/0 بود (03/0= p). تغییر نمره مشاهده عملکرد در گروه سخنرانی و ماجول خود یادگیری به ترتیب 07/1±21/1 و 05/1±41/1 بود (46/0= p). استنتاج: ماجول خود یادگیری میتواند همانند سخنرانی به نحو مؤثری جهت ارائه برنامههای آموزشی با هدف توانمندسازی پرستاران به کار رود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Comporison of the Effects of the Lecture and Self-Learning Module on Nurses, Teaching-Competency to Cardiac Patient Education
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: To know about the outcomes of self- learning education as compared to lecture is highly influential in training and increasing nurses, competency. The aim of this study was to compare the effect of the lecture and self-learning modules on the nurses’ teaching competency to cardiac patient education. Material and Methods: In this randomized controlled trial study 60 nurses in were selected using the convenience sampling and through blocking-random allocation method and divided them inot two groups of learning module and lecture. In the lecture group, the intervention consisted of a 2h-4 sessions. The other group received learning module. A week after the intervention, post-test was performed. Data were collected by written-test and Observation and Self Assessment. Data were analyzed by SPSS version 16 and descriptive and inferential statistics (independent t-test, paired t-tests, Chi-Square). Results: Both the self-learning modules (P< 0.001) and lecture (P< 0.001) were effective on the promotion of nurses’ teaching competency, and the effect of the two methods in teaching competency was not statistically meaningful (P= 0.11). The difference of Written-Test in Lecture and Learning Module Group Were Repeating 3.87±1 and 4.63±1.43 (P= 0.02). The difference of self -assessment in the Lecture and Learning Module Group Were Repeating 0.25±0.42 and 0.02±0.21 (P=0.03). The difference of observation in the Lecture and Learning Module Group Were Repeating 1.21±1.07 and 1.41±1.05 (P=0.46). Conclusion: Self-learning modules seem to be as effective as the lecture in the competency of nurses and in providing useful training programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حجی محمد نوروزی | hejimohammad norouzi
شهین توحیدی | shahin tohidi
حسین کریمی مونقی | hossain karimi moonaghi
حمیدرضا بهنام وشانی | hamidreza behnam vashini
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-157&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات