این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۲، شماره ۹۷، صفحات ۹۸-۱۰۳

عنوان فارسی بررسی میزان آگاهی و توانمندی دانشجویان پزشکی (کارورز) دانشگاه علوم پزشکی مازندران با احیاء قلبی- تنفسی (CPR) در سال ۱۳۹۰
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: آگاهی و توانایی انجام احیاء قلبی- ریوی بر هر دانشجوی پزشکی در حال فارغ‌التحصیل واجب است.از آن‌جایی که تنها احیاء قلبی ریوی صحیح و مؤثر می‌تواند احتمال بقاء بیماران دچار ایست قلبی- تنفسی را بالا ببرد، ارزیابی و کنترل چگونگی انجام احیاء اهمیت بسیار دارد. تاکنون در این زمینه مطالعه مشابهی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران صورت نگرفته است. هدف از این مطالعه تعیین آگاهی و مهارت کارورزان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در احیاء قلبی- ریوی در سال 1390 بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 80 نفر از کارورزان دانشگاه علوم پزشکی مازندران مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابتدا با یک پرسشنامه استاندارد در مورد میزان شناخت تئوریک کارورزان در مورد احیاء قلبی- ریوی اطلاعات جمع‌آوری شد. سپس از تمامی شرکت کننده‌ها بر اساس چک لیست استاندارد آزمون عملی گرفته شد. اطلاعات با استفاده از روش های آماری مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌ها: هیچ‌یک از شرکت کننده‌ها مهارت کامل در انجام صحیح احیاء قلبی ریوی نداشتند (0/0=n). بهترین منبع جهت آموزش گذراندن دوره طب اورژانس مطرح شده است (40 درصد 32=n) اکثر کارورزان میزان آگاهی و توانایی خود از احیاء قلبی- ریوی را در حد مقدمات دانستند (5/47 درصد 38 =n) از نظر میزان آگاهی تئوریک اکثر کارورزان در حد ضعیف بوده‌اند (50 درصد 40=n). استنتاج: این مطالعه بر لزوم گنجاندن دوره‌های متعدد و کارگاه‌های آموزشی احیاء قلبی- ریوی برای تمامی دانشجویان پزشکی و ارزیابی مجدد مهارت آن‌ها تأکید می‌کند. علاوه بر این بنیانگذاری استراتژی‌های جدید در آموزش احیاء قلبی- ریوی امری غیر قابل اجتناب به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احیاء قلبی- ریوی، دانشجویان پزشکی، آگاهی،آموزش

عنوان انگلیسی Levels of Knowledge and Skills of Medical Interns in Mazandaran University of Medical Sciences about Cardio-Pulmonary Resuscitation, 2011
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Only correct and effective Cardiopulmonary resuscitation (CPR) can increase the survival probability of patients with cardiopulmonary arrest. Therefore, assessing and controlling the CPR performance is of great importance. The aim of this study was to determine the CPR skills and knowledge of medical students in Mazandaran University of Medical Sciences. Materials and methods: Eighty students of medicine in their internship participated in the study. Theoretical knowledge of students on CRP was assessed through a questionnaire. Then all the subjects performed CPR on a resuscitation manikin. To analyze the data t-test and ANOVA were done in SPSS ver.16 Results: None of the participants was completely competent in performing CPR. Among the students 32 (40%) believed emergency medicine courses as the best resource for proper learning of CPR. Thirty eight (47%) participants stated their level of proficiency in CRP as preliminary while the study showed poor theoretical knowledge among 50% of the subjects. Conclusion: This study underscores the necessity of compulsory CPR trainings for all medical students and re-assessment of their CPR skills. Moreover, establishing new strategies for CPR education should be taken into account.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید محمد حسینی نژاد | seyed mohhamad hosseini nejad


فرزاد بزرگی | farzad bozorgi


ذبیح الله طالشی | zabihollah taleshi


سید حسین منتظر | seyed hossein montezer


حامد امینی آهی دشتی | hamed amini ahi dashti


ایرج گلی خطیر | iraj goli khatir


فاطمه جهانیان | fatemeh jahanian


مایده مکارمی | maedeh makaremi



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1466-19&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی فیزیکی و توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات