این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۲، شماره ۹۷، صفحات ۱۳۲-۱۳۷

عنوان فارسی بررسی وضعیت شادکامی و ارتباط آن با برخی از عوامل جمعیت شناختی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: در مفهوم شادی حداقل سه جزء‌ اساسی عاطفی،اجتماعی و شناختی وجود دارد.جزء عاطفی باعث حالات هیجانی مثبت، جزء اجتماعی منجر به روابط اجتماعی گسترده و مثبت با دیگران و جزء شناختی موجب برخورداری از تفکری می‌شود که وقایع روزمره را با خوش‌بینی تعبیر و تفسیر می‌کند.هدف ما تعیین میزان شادکامی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بررسی تأثیر عوامل مختلف بر آن می‌باشد. مواد و روش‌ها: در این بررسی که از نوع مقطعی- توصیفی بود٬کلیه دانشجویان پزشکی (356 نفر) که رضایت به همکاری در پر کردن پرسشنامه داشتند، مورد مطالعه قرار گرفتند. یک نسخه از پرسشنامه شادکامی آکسفورد به همراه پرسشنامه جمعیت شناختی در اختیار دانشجویان قرار گرفت. از روش‌های test–t و ANOVA٬ با استفاده از نسخه هفدهم نرم افزار SPSS جهت تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: از 356 نفر، 208 دانشجو پرسشنامه‌های خود را تحویل دادند. میانگین نمره آزمودنی‌ها در پرسشنامه شادکامی 232/41 بود. میانگین شادکامی در گروه سنی 22-18 سال 87/42 و در گروه سنی 31-22 سال 79/38 بود که تفاوت معنی‌داری را نشان می‌داد (027/0p=). تفاوت در شادکامی دانشجویان مبتلا به بیماری جسمی (06/35) و سالم (9/41) معنی‌دار بود (039/0p=). بررسی گزاره‌های عاملی پنج‌گانه، نشان داد که گزاره (حرمت خود) در رشته پزشکی در دو جنس متفاوت است (005/0=p). استنتاج: نتایج پژوهش حاضر شادکامی را مرتبط با جنس، وضعیت تأهل، وضعیت سکونت، مقطع تحصیلی نمی‌داند، هر چند با سن و بیماری جسمی در دانشجویان پزشکی مرتبط است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شادکامی، دانشجویان، پزشکی

عنوان انگلیسی Happiness and Associated Demographic Factors among Medical Students of Mazandaran University of Medical Sciences, 2010
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Happiness is comprised of at least three components: emotional, social and cognitive. The emotional aspect results in positive expressions, the social aspect leads to expanded positive relationships with others and cognitive component creates a thinking which optimistically interprets daily events. This study evaluated the level of happiness and some influencing factors in medical students of Mazandaran University of Medical Sciences. Materials and methods: This descriptive cross-sectional study was done in all medical students (n= 356) who were consent to fill the questionnaire. The "Oxford Happiness Questionnaire" with a demographic questionnaire were completed by the students. The scores were analyzed by calculating mean scores of different groups and t-test and ANOVA using SPSS ver.17. Results: From the total of 356 medical students 208 handed the questionnaires. The mean score of happiness of medical students was 41.23. The mean score of happiness was significantly high (42.87) among students of medicine aged 18-22 years while it was lower (38.79) among those aged 22-31 years (P= 0.027). The mean score of happiness for medical students with physical disease was (35.06) which was lower than that of the healthy students (41.9) (P= 0.039). Findings from the study of five inventory factors showed different levels of self-esteem among male and female students of medicine (P= 0.005). Conclusion: The findings showed no relationship between sex, marital status, residential status and happiness among medical students but age and physical health influenced their level of happiness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Happiness, medical, students

نویسندگان مقاله فاطمه شیخ مونسی | fatemeh sheikhmoonesi
ساری دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

مهران ضرغامی | mehran zarghami


محمد خادملو | mohammad khademloo


محمد مهدی علی محمدی | mohammad mehdi alimohammadi



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1256-35&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات