این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۲، شماره ۹۷، صفحات ۱۶۶-۱۷۷

عنوان فارسی ارزشیابی تاثیر برنامه آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بر عملکرد ایمن کارگران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: سازمان‌های بهداشتی رفتار را به‌عنوان عاملی کلیدی زیربنای بیماری‌های شایع و مشکلات بهداشتی امروزه می‌داند، در نتیجه برای کاهش خطرات شغلی توصیه می‌شود مداخلات ارگونومی با فعالیت‌های ارتقاء سلامت با هدف اصلاح رفتار ترکیب شوند. این مطالعه با هدف ارزشیابی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده در بهبود عملکرد ایمن کارگران صنایع چینی شهرک صنعتی قزوین در نیمه اول سال 1389 طراحی و اجرا شد. مواد و روش‌ها: تعداد 75 نفر کارگر در هر یک از گروه‌های مداخله و شاهد در یک کارآزمایی نیمه تجربی تصادفی کنترل شده شرکت کردند. اطلاعات دموگرافیک و داده‌های مرتبط سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده، آگاهی و عملکرد ایمن در آغاز، 3 ماه و 6ماه بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه خودگزارشی و چک لیست عملکرد ایمن جمع‌آوری شد. پانل خبرگان، ضریب آلفای کرونباخ، ضریب آزمون بازآزمون، ضریب کاپا برای تأیید ویژگی‌های روان‌سنجی ابزار به‌کار رفتند. مداخله آموزشی به همراه کتابچه در قالب 4 کلاس آموزشی 60- 45 دقیقه‌ای با حضور 15- 8 کارگر در هر کلاس، به شیوه بحث گروهی با تمرکز بر سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی و اجرا شد، سپس اطلاعات با استفاده از آزمون‌های آماری تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین سنی شرکت‌کنندگان 4/7‌ ± ‌31 و 65 درصد آن‌ها مرد بودند. قبل از آموزش بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک و متغیرهای اصلی پژوهش اختلاف معنی‌داری وجود نداشت، اما پس از آموزش یافته‌ها نشان دهنده تغییر معنی‌دار میانگین امتیاز نگرش (از 3/5 ± 2/17 به 5/4 ± 6/25) (001/0‌>p)، هنجار انتزاعی (از 1/2 ± 7/4 به 5/1 ± 0/7) (05/0‌‌>p)، کنترل رفتاری درک شده ( از 1/1 ± 7/2 به 6/1 ± 8/6) (001/0‌‌>‌p)، قصد (از 6/3 ± 0/8 به 8/2 ± 9/10) (05/0‌‌>‌p)، رفتار خودگزارشی (از 0/1 ± 2/2 به 2/1 ± 6/3) (05/0‌‌>‌p)، آگاهی (از 8/1 ± 0/7 به 5/1 ± 8/9) و عملکرد ایمن (از 5/1‌ ± 3/6 به 1/2‌ ± ‌5/8‌) (05/0‌‌>p)، پس از آموزش در گروه مداخله و عدم تغییر معنی‌دار متغیرهای مذکور در گروه کنترل بود. استنتاج: نتایج تحقیق نشان می‌دهد که مداخله آموزشی بر مبنای سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده قادر است آگاهی، نگرش، هنجار انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده کارگران را درباره رفتارهای نا ایمن تغییر دهد و موجب بهبود عملکرد ایمنی آن‌ها شود. لذا استفاده و کاربرد این الگوی تغییر رفتار در سایر محل‌ها و دیگر مشکلات بهداشت حرفه‌ای توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of Educational Programs Based on the Theory of Planned Behavior on Employees’ Safety Behaviors
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Health organizations consider behavior as one of the main causes of today’s common diseases and health problems. In order to modify behavior and also to reduce occupational risks, it is always recommended to combine ergonomics interventions with health promotion activities. This study assessed the impact of educational interventions based on theory of planned behavior on safety behavior of workers in Qazvin industrial Town, 2009. Materials and methods: This quasi-experimental randomized controlled trial was done in 150 workers who were assigned into intervention (n=75) and control (n=75) groups. Demographic information and data regarding theory of planned behavior (TPB) constructs, and knowledge and safety performance were recorded two weeks before the intervention, and three months and six months after the intervention using a questionnaire and safe operation checklist. Panel of Experts, Cronbach's coefficient alpha, test-retest reliability coefficients, and Kappa coefficients were used to confirm the psychometric properties of measurement tools. Educational intervention was carried out through group discussion according to TPB constructs in four training sessions of 45-60 mins attended by 8-15 people in each class. The data was analyzed using SPSS ver.16, Chi-square, Mann-Whitney, ANOVA, Repeated measure ANOVA. Results: The mean age of participants was 31 ± 7.4 and 65% were male. There was no significant difference between the two groups regarding demographic features and the study variables. But the results after the training sessions showed significant increases in the mean scores of attitude (from 17.2 ± 5.3 to 25.6 ± 4.5, P< 0.001), subjective norms (from 4.7 ± 2.1 to 7.0 ± 1.5, P< 0.05), perceived behavior control (from 2.7 ± 1.1 to 6.8 ± 1.6, P< 0.001), intention (from 8.0 ± 3.6 ± 10.9 ± 2.8, P< 0.05), self-report behavior (from 2.2 ± 1.0 to 3.6 ± 1.2), knowledge (from 7.0 ± 1.8 to 9.8 ± 1.5), and safety behavior (from 6.3 ± 1.5 to 8.5 ± 2.1, P< 0.05) in experimental group. But no significant changes were found for these variables in the control group. Conclusion: The results showed that educational intervention is able to change the consciousness, attitude, perceived behavior control, subjective norms, intention and safety behavior of workers and improve their safety performance. Therefore, applying this model of change in behavior is recommended in other settings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عیسی محمدی زیدی | isa mohammadi zeidi


امیر پاکپور حاجی آقا | amir pakpour hajiagha


بنفشه محمدی زیدی | banafsheh mohammadi zeidi



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1466-24&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عفونی
نوع مقاله منتشر شده گزارش مورد
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات