این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۲، شماره ۹۶، صفحات ۷۹-۸۷
عنوان فارسی
اضطراب اجتماعی و ترس از ارزیابی مثبت
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: مدلهای شناختی بر نقش ترس از ارزیابی منفی در اضطراب اجتماعی تأکید دارند. اخیراً ترس از ارزیابی مثبت، بهعنوان یک مؤلفه شناختی دیگر در اضطراب اجتماعی مطرح گردیده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه این سازه جدید و اضطراب اجتماعی با کنترل ترس از ارزیابی منفی بود. مواد و روشها: نمونه های پژوهش 176 (88 دختر و 88 پسر) دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید چمران می باشند که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامههای اضطراب اجتماعی و ترس از ارزیابی مثبت را تکمیل کردند. یافتهها: نتایج حاکی از همبستگی بین ترس از ارزیابی مثبت با "اضطراب اجتماعی" و مؤلفه "خودپنداشت اجتماعی" ناشی از آن است، اما همبستگی آن با ترس از ارزیابی منفی و مؤلفه "علایم اضطراب" معنیدار نیست. نتایج سه رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که ترس از ارزیابی مثبت پس از کنترل ترس از ارزیابی منفی بخش معنیداری از واریانس "اضطراب اجتماعی" و "خودپنداشت اجتماعی" را تبیین مینماید اما نقش آن در پیشبینی "علایم اضطراب" معنیدار نیست. تمایز دو سازه در تحلیل عوامل اکتشافی نیز با بارگذاری مادههای ترس از ارزیابی مثبت و ترس از ارزیابی منفی روی دو عامل جداگانه آشکار شد. استنتاج: به نظر میرسد که ترس از ارزیابی مثبت در اضطراب اجتماعی نقشی مستقل از ترس از ارزیابی منفی ایفاء میکند و این دو سازه احتمالاً با انواع متفاوتی از علایم اضطرابی مرتبط هستند.کاربرد یافتهها در مدل پردازی و درمان اضطراب اجتماعی مورد بحث قرار گرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب اجتماعی، ترس از ارزیابی مثبت، ترس از ارزیابی منفی
عنوان انگلیسی
Fear of Positive Evaluation and Social Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Cognitive theories propose that fear of negative evaluation (FNE) is the core feature of social anxiety disorder. Recently, fear of positive evaluation (FPE) has also been discussed as a cognitive component of social anxiety. The aim of the present study was to investigate the relationships between fear of positive evaluation and social anxiety by controlling FNE. Materials and methods: The participants included 176 students in Shahid Chamran University (88 males, 88 females) who were selected through multistage random sampling. The Social Anxiety Scale and the Fear of Positive Evaluation Scale were used to collate the data. Results: The findings showed a positive correlation between FPE and social anxiety, its component and social self-concept, but no correlation was found between anxiety symptoms (AS) and FNE. Three hierarchical regressions indicated that FPE accounted for significant variance in social anxiety and social self-concept but it could not predict anxiety symptoms. An explorative factor analysis provided additional support for the distinction between FPE and FNE. All of the two scale items were loaded on separate factors. Conclusion: FPE and FNE have distinct roles in social anxiety and are probably associated with different type of anxiety symptoms.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ایران داودی | iran davoudi
افشین صلاحیان | afshin salahian
فاطمه ویسی | fatemeh veisy
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1768-12&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات