این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۲، شماره ۹۶، صفحات ۱۰۶-۱۱۳
عنوان فارسی
ویژگیهای یک استاد خوب از دیدگاه دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: مهمترین عامل مؤثر در تعلیم و تربیت دانشجویان و تحقق اهداف آموزشی، اساتید هستند. شناخت ویژگیهای استاد خوب موجب ارتقاء کیفیت آموزش خواهد شد لذا مراکز آموزش عالی جهت تعیین ویژگیهای استاد خوب از روشهای گوناگونی استفاده میکنند. یکی از این روشها که امروزه کاربرد زیادی دارد جویا شدن نظر دانشجویان است. در این راستا مطالعه حاضر به بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص ویژگیهای یک استاد خوب پرداخته است. مواد و روشها: این مطالعه به روش توصیفی- مقطعی در نیمه دوم سال تحصیلی 91-1390 در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. نظرات 160 نفر از دانشجویان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه، حاوی مشخصات جمعیت شناختی و عوامل مؤثر بر ارزشیابی استاد شامل دانشپژوهی (7 سؤال)، روش تدریس (11 سؤال)، شخصیت فردی (17 سؤال) و توانایی در ارتباط (10 سؤال) انجام و پس از جمعآوری، توسط آزمونهای آماری آنالیز گردید. یافتهها: نتایج نشان میدهد مهمترین خصوصیات استاد خوب از دیدگاه دانشجویان به ترتیب فن بیان و رعایت مهارتهای تدریس، سن، تسلط استاد بر درس، علاقهمندی به تدریس و انتقادپذیری و استفاده از فناوری اطلاعات میباشد. همچنین آمادگی برای کمک به رفع اشکال دانشجویان، ارتباط صمیمی با دانشجویان، علاقهمندی به پژوهش، انجام کارهای مشترک پژوهشی و در دسترس بودن استاد از کماهمیتترین ویژگیهایی است که یک استاد خوب باید داشته باشد. همچنین نتایج نشان میدهد دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر به حیطه روش تدریس اهمیت میدهند و اهمیت سه حیطه دیگر اختلاف معنیداری را نشان نمیدهد. استنتاج: با توجه به یافتهها، فن بیان و مهارت تدریس و تسلط علمی استاد از مهمترین فاکتورهای تأثیرگذار در ارزشیابی اساتید است. لذا لازم است به منظور جذب اساتید به موارد تسلط علمی، فن بیان و علاقه استاد به تدریس توجه کافی مبذول و پس از جذب در طول خدمت با برگزاری کارگاههای روش تدریس و شیوههای برقراری ارتباط مؤثر با دانشجو موجبات بهبود عملکرد اساتید و در نتیجه کیفیت آموزش را فراهم نمود. همچنین به نظر میرسد علاوه بر توانمندی علمی، شخصیت فردی استاد نیز میتواند در افزایش انگیزه دانشجویان و در نهایت ارتقاء کیفیت آموزش مؤثر باشد
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، استاد خوب، دیدگاه دانشجویان
عنوان انگلیسی
Characteristics of a Good University Lecturer According to Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: University lecturers are of great importance in education and achieving desired objectives so, recognizing the characteristics of a good university lecturer can promote quality of education. Higher education centers have used many methods for defining these characteristics. One of the most common methods is considering the students’ viewpoints. This study was designed to determine the characteristics of a good university lecturer based on the students’ point of view in Mazandaran University of Medical Sciences. Materials and methods: A cross-sectional study was conducted among 160 students in faculty of paramedics, Mazandaran University of Medical Sciences, 2012. To collect the data, a questionnaire including demographic variables and factors influencing the evaluation of university lecturer was used. Results: According to the results the most important characteristics of a good university lecturer included rhetoric, efficient teaching skills, age, scientific expertise, interest in teaching, critical acceptance, and using information technology. The least important traits were solving students’ problems, friendly relationship with students, interest in research, doing joint research with students, and accessibility of lecturers. This study showed that, the concept of teaching methods was more important to female students but no significant differences were found between other dimensions among male and female students. Conclusion: This research found rhetoric, efficient teaching skill, and scientific expertise of university lecturer as the most influential factors in their evaluation. Therefore, it is necessary to consider these factors when recruiting university lecturers. Afterwards, in-service training on teaching methods and effective communication methods should be provided to enhance status of education. Moreover, personal traits of university lectures can increase the students’ motivation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education, university lecturer, student
نویسندگان مقاله
حسن صیامیان | hasan siamian
آزیتا بالاغفاری | azita bala ghafari
کبری علیگلبندی | kobra aligolbandi
سیده فرشته رضانژاد | seyyede fereshteh seyyede fereshteh reza nezhad
مریم شریفی نیک | maryam sharifi nick
افسانه شهرابی | afsane shahrabi
زینب قاضی زاده | zeynab ghazi zadeh
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-59&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات