این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۲، شماره ۹۵، صفحات ۸۵-۸۹

عنوان فارسی بررسی وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدارس ابتدایی شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی ۹۰- ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: دنیای یک کودک را خانه، مدرسه و جامعه پیرامون آن تشکیل می‌دهد. این مکان‌ها باید از نظر وضعیت ایمنی و بهداشتی مناسب باشند. تجارب گذشته نشان می‌دهد که این مکان‌ها سهم عمده‌ای در وقوع حوادث و بروز بیماری‌ها در کشورهای در حال توسعه دارند. مطالعه با هدف تعیین وضعیت بهداشت محیط و ایمنی در مدارس ابتدایی شهرستان پاکدشت انجام شد. مواد و روش‌ها: در مطالعه توصیفی حاضر تمام مدارس ابتدایی شهرستان پاکدشت (82 باب) که شامل 34 مدرسه شهری و 48 مدرسه روستایی است مورد بررسی قرار گرفت. نمونه‌گیری به روش سرشماری انجام شد. داده‌ها با پر کردن پرسشنامه های قبل تنظیم شده از طریق مصاحبه با مدیر مدرسه و مشاهده مستقیم توسط پژوهشگر جمع‌آوری و با استفاده از نرم‌افزار Excel و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج بررسی حاضر نشان داد که مدارس از نظر مساحت نسبت به تعداد دانش‌آموزان دچار کمبود هستند. 2/53 درصد مدارس از نظر وسعت و 23/55 درصد مدارس از نظر تعداد توالت نسبت به تعداد دانش‌آموزان مطابق با استاندارد بود. تفاوت معنی داری بین مدارس شهری و روستایی از نظر استاندارد بودن فضای کلاس دستشویی‌ها وفاصله تخته سیاه وجود نداشت اما این تفاوت از نظر استاندارد بودن توالت‌ها (003/0 p=)، مساحت مدارس (001/0p=) و آب‌خوری‌ها (017/0p=) معنی دارد. استنتاج: بر اساس نتایج پژوهش حاضر بیشتر مدارس، از نظر وضعیت بهداشت محیط و ایمنی بر اساس آیین‌نامه بهداشت محیط مدارس دارای وضعیت متوسط بودند که این مسأله، توجه و دقت بیشتری را در جهت بهبود و ارتقای وضعیت بهداشتی مدارس از سوی مسئولین ذیربط می‌طلبد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهداشت محیط، بهداشت مدارس، ایمنی، شهرستان پاکدشت

عنوان انگلیسی Investigating the Environmental Health and Safety Status among Primary Schools
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Children are perpetually surrounded by home, school and the local community. Such places should have high health and safety standards. Previous studies have shown that most accidents and diseases among children in developing countries occur in these places. This study aimed at assessing the environmental health and safety status of primary schools in Pakdasht County, Iran, 2010-2011. Materials and methods: In a descriptive study 82 schools (34 urban and 48 rural) were selected using census method. A questionnaire was used during interview with school principals and the researcher also had direct observation. The data was analyzed using Excel and SPSS. Results: The results of this research revealed that most school areas were smaller for their number of students. Only 53.2% followed the standards regarding the school area and the number of students. Among the studied schools 55.23% contained enough number of lavatories required for their student population. There was no significant difference between urban and rural schools regarding classroom environment, number of lavatories and the distance between the blackboard and the first row of students. But significant differences were found regarding the standards of lavatories (P= 0.003), school areas (P= 0.001), and water fountains (P= 0.017) in urban and rural schools. Conclusion: Most studied schools had medium levels of standards according to Health Instruction Guide for Schools' Environment. Therefore, more attention from authorities is necessary to improve the health status in schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Environmental health, school health, safety, Pakdasht County

نویسندگان مقاله مجید کرمانی | majid kermani


مهدی فرزادکیا | mahdi farzadkia


ذبیح اله یوسفی | zabihollah yousefi


رحمان غندالی | rahman ghandali



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-55&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت محیط زیست
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات