این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۲، شماره ۹۴، صفحات ۹۱-۹۸

عنوان فارسی بررسی رابطه بین توانایی حل مسئله اجتماعی با افسردگی و هراس اجتماعی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: افسردگی و هراس اجتماعی از اختلالات متداول روان پزشکی‌اند. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه بین توانایی حل مسئله اجتماعی با افسردگی و هراس اجتماعی در دانشجویان بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی 403 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر (245 زن و 158 مرد) با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از فرم کوتاه پرسشنامه حل مسئله اجتماعی، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه هراس اجتماعی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS-13 و همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک طرفه تحلیل شدند. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها حاکی از رابطه توانایی حل مسله اجتماعی با افسردگی و هراس اجتماعی بود (001/0 p). اختلاف معنی‌داری در میزان افسردگی و هراس اجتماعی دانشجویان دارای توانایی حل مسئله اجتماعی کم، متوسّط و زیاد وجود داشت. دانشجویانی که از توانایی حل مسئله اجتماعی بالاتری برخوردار بودند، افسردگی و هراس اجتماعی کمتری داشتند(001/0 p). استنتاج: توانایی حل مسئله اجتماعی بر کاهش افسردگی و هراس اجتماعی دانشجویان تأثیر می‌گذارد. آموزش این مهارت می‌تواند منجر به ارتقاء سطح سلامت روانی آن‌ها گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حل مسئله اجتماعی، افسردگی، هراس اجتماعی

عنوان انگلیسی The Study of Relationship between Social Problem-Solving and Depression and Social Phobia among Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Depression and social phobia are common psychiatric disorders. The main objective of this study was to study of relationship between social problem-solving and depression and social phobia among students. Materials and methods: In this correlational- descriptive study, 403 (245female and 158 male) from Islamic Azad university, Azadshahr branch were selected through stratified random sampling method. In order to collect the data, were used The Social Problem-Solving Inventory-Revised (Short Form), Beck Depression Inventory, and Social Phobia Inventory. Data were analyzed through SPSS-13, Pearson's correlation, t test and analysis of Variance (AN0VA). Results: Data analysis showed significant relationship between social problem solving ability and Social Phobia and depression (P< 0.001). There was a significant difference among the students with low, medium and high social problem- solving ability. The students who had high ability in solving social problems had less depression and social phobia (P< 0.001). Conclusion: Social problem solving ability can decrease the depression and social phobia among university students. Teaching this skill will lead to promoting the level of mental health of university students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social problem solving, depression, social phobia

نویسندگان مقاله علی اصغر بیانی | ali asghar bayani


منصور رنجبر | mansour ranjbar


علی بیانی | ali bayani



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-52&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات