این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
فرهنگ رضوی
، جلد ۲، شماره ۶، صفحات ۳۴-۵۹
عنوان فارسی
جایگاه امامت و ولایت در حدیث سلسلهالذهب
چکیده فارسی مقاله
حدیث سلسلهالذهب، از زبان حضرت علیبن موسیالرضا(ع) در سفر اجباری بهسوی مأمون، در نیشابور و به درخواست جمع کثیری از راویان و محدثان بیان شده است. چون در سلسلۀ سند این حدیث تا رسول خدا(ص)، همه از اولاد آن حضرت و ائمه معصوم(ع) قرار هستند، در نزد اهل سنت به حدیث «المسلسل بالأشراف» شهرت یافته است. این حدیث دو مطلب را بیان میدارد: یکی اینکه توحید الهی، دژ استواری است که هر کس در آن وارد شود از هر نوع عذابی ایمن خواهد بود. دیگر اینکه شرط لازم برای ورود به آن دژ، مقام ولایت و معرفت به امامت است. این نوشتار علاوه بر آن، به اهمیت و حقیقت کلمۀ توحیدیه و بررسی سندی آن میپردازد و همچنین کلمۀ توحید را از لحاظ ادبی بررسی میکند. با توجه به اینکه راویان، آن حضرت را میشناختند، این سؤال مطرح میشود که چرا حضرت رضا(ع) حدیث را با سند متصل به رسول خدا(ص) نقل فرمودند؟ و اصولاً بین شرط و مشروط چه تناسبی میتواند وجود داشته باشد؟ این همان مسئلۀ اساسی است که نوشتار حاضر درصدد بیان آن است تا با روش کاملاً توصیفی و تحلیلی به این پرسشها پاسخ داده شود. حائز اهمیتترین مسئله، عبارت است از اینکه برای درک توحید حق تعالی راهی جز امام معصوم(ع) وجود ندارد، پس راز بیان این روایت در آن جمع، همین است که باید بین امام و خلیفه یا حاکم تفاوت قائل شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلمۀ توحیدیه، مقام امامت، توحید عوام، توحید خواص، ولایت کلیه،
عنوان انگلیسی
The Status of Imamate and Wilayah in Silsilat-uz-Zahab Hadith
چکیده انگلیسی مقاله
Silsilat-uz-Zahab Hadith is quoted from Imam Reza (AS), requested by agreat number of narrators while in Neyshabour on his way to Merv in a forced trip by Ma'moun. Since the chain of narrators in this hadith - from Imam Reza (AS) to the Prophet Muhammad (SAWA) - fully consists of infallible Imams, it is known as 'Al-Musalsal Bi-l-Ashraf' (narrated by a chain of the noble) among Sunnis. The hadith includes two points: first, it talks about Tawheed (God's unity) as a MOSTAHKAM castle, which everyone enters will be safe against any divine punishment; second, entering the castle requires a condition that is the position of Wilayah and recognizing the Imamate. This article discusses the importance and truth about Kalimah Tawhidiyyah (La Ilaha Illa Allah) as well as the chain of narrators for the hadith. It also discusses the Kalimah Tawhidiyyah in terms of literary importance. Considering that the narrators in Neyshabour knew who Imam Reza (AS) was, it is worth of asking why Imam Reza (AS) narrated the hadith in a full chain of narrators ending to the Prophet Muhammad (SAWA). It is also worth of asking how the 'condition' and the 'conditioned' can be related. This is the very main question that this article is going to discuss. The article answers the questions in a descriptive, analytical method. The main answer to these questions is that there is no way to understand Tawheed other than through an infallible Imam. Therefore, the reason behind narrating this hadith for those people in Neyshabour is that one should differentiate between an infallible Imam and a caliph or a governor.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
هادی رستگار مقدم گوهری |
کارشناسارشد فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد و دانشآموخته سطح چهار حوزه
نشانی اینترنتی
http://www.farhangerazavi.ir/article_61247_a5ba4c22ba1fcb73cf068c2c39651c5e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات