این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۱۱۷-۱۲۰

عنوان فارسی دیدگاه دانشجویان بهداشت و داروسازی درباره کاربرد نظام یادگیری الکترونیکی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در چند سال اخیر، کاربرد فناوریهای بر خط(آنلاین) در آموزش، فرصت هایی برای استفاده از شیوه های نوین یادگیری و روشهای مؤثر آموزش فراهم آورده است. این پدیده بر روی آموزش تاثیر گذاشته و به گسترش وسیع فرصت یادگیری، دسترسی به منابع آموزشی و تسهیل فرایند تربیت کمک کرده است. یادگیری الکترونیکی استفاده از فناوری شبکه به منظور طراحی، تحویل درس و اجرای محیط آموزشی با هدف تحقق و استمرار یادگیری می باشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت و داروسازی درباره کاربرد نظام یادگیری الکترونیکی وعوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1390بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی و حجم نمونه 262نفر بر روی دانشجویان دانشکده بهداشت و دانشکده داروسازی انجام گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد شده داوکینز و همکاران بوده که شامل 26 سوال بر پایه مقیاس پنجگانه لیکرت‌ و در شش بعد (دسترسی به تکنولوژی، ارتباطات پیوسته، انگیزش، یادگیری از طریق رسانه ها، گفتگوی گروهی اینترنتی و موفقیت در یادگیری الکترونیکی) بود. یافته ها: دانشجویان دانشکده بهداشت دیدگاه مثبتی در رابطه با تمام ابعاد یادگیری الکترونیکی (دسترسی به تکنولوژی، ارتباطات پیوسته، انگیزش، یادگیری از طریق رسانه ها، گفتگوی گروهی اینترنتی و موفقیت در یادگیری الکترونیکی) داشتند و دانشجویان دانشکده داروسازی نسبت به 3 بعد دسترسی به تکنولوژی، ارتباطات پیوسته و موفقیت در یادگیری الکترونیکی بیشترین نظر مثبت را داشتند در حالی که نسبت به 3 بعد انگیزش، یادگیری از طریق رسانه ها و گفتگوی گروهی اینترنتی کمترین نظر مثبت را داشتند. یافته های جانبی نیز حاکی از آن بود که متغیرهای تعدیل کننده سن، جنس و مقطع تحصیلی با ابعاد یادگیری الکترونیکی در سطح 5 درصد خطا رابطه ی معنی داری داشت(05/0≥ p). نتیجه گیری : با توجه به یافته های حاصل و دیدگاه مثبت دانشجویان دانشکده بهداشت و داروسازی نسبت به یادگیری الکترونیکی می‌توان نتیجه گرفت که دانشجویان دانشکده بهداشت و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مازندران آمادگی نسبتاً قابل قبولی برای اجرای نظام یادگیری الکترونیکی دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیدگاه ،‌ یادگیری الکترونیکی، علوم پزشکی مازندران

عنوان انگلیسی Health and pharmacy students' views about the use of e-learning systems and its related factors
چکیده انگلیسی مقاله Background and Purpose: In recent years, the use of online technologies in education, opportunities for the use of modern methods of learning and effective teaching methods has provided. This phenomenon affects on education and learning opportunities to develop and SY, access to educational resources and training has helped facilitate the process-learning using network technologies (e.g. Internet) in order to design, implement and continue to deliver teaching and learning is the learning environment. The main objective of this study views the students about the use of e-learning system and its related factors in the Mazandaran University of Medical Sciences in 1390, respectively. Materials & Methods: This study used a descriptive cross - sectional on all the students spent three semesters were performed. The questionnaire includes 26 questions that Standard by Dawkins and colleagues of the five options (from high to low) and in six dimensions (access to technology, constant communication, motivation, learning through the media, Internet chat and e-learning success) is. Results: The findings indicated that the positive attitude the students about all aspects of electronic learning (access to technology, constant communication, motivation, learning through the media, Internet chat and e-learning success) Dashtndv University School of Pharmacy 3 access to technology, online communities and e-learning success had the most positive, while the 3 'motivation, learning through media and Internet chat group had the least positive. Other findings also suggest that the moderating variables: age, sex and education level of 5% error in the dimensions of e-learning has a significant relationship (p≤ 0/05). Conclusion: : According to the results and positive outlook Medicine and Pharmacy students towards e-learning can be concluded that the students and Pharmacology, Mazandaran University of Medical Sciences ready for the implementation of e-learning are relatively acceptable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله oral, Basnef, student

نویسندگان مقاله محمد خادملو | mohammad khademloo


احد علیزاده | ahad alizade


هادی حسینی | hadi hosseini
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

اکبر محمدی | akbar mohamadi


مهدی فخار | mehdi fakhar



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27-45&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات