این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۲۲۳-۲۳۳

عنوان فارسی تاثیر آموزش همتایان بر وضعیت آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر در مورد فقرآهن و مصرف مکمل آهن
چکیده فارسی مقاله سابقه و اهداف : تاثیر آموزش همتایان در انتقال اطلاعات حساس بهداشتی مثل HIV در بین نوجوانان نشان داده شده است اما در زمینه تاثیر آن بر انتقال اطلاعات غیرحساس مطالعهای یافت نشد. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تاثیر این نوع آموزش بر آگاهی و عملکرد دانش-آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی شهر تبریز در مورد فقرآهن و مصرف مکمل آهن انجام گرفت. مواد و روشها: این مطالعه مداخلهای بر روی 885 دانشآموز دختر مقطع سوم راهنمایی در 10 مدرسه از مدارس راهنمایی مناطق پنچگانه شهر تبریز (انتخاب شده به صورت تصادفی سهمیهای) در سال 91-1390 انجام شد. مدارس بطور مساوی بصورت تصادفی جور شده در هر یک از دو گروه آموزش مستقیم یا همتایان اختصاص داده شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه خود ساخته حاوی اطلاعات دموگرافیک و 18 سوال سنجش آگاهی و 6 سوال عملکرد بود. آگاهی و عملکرد دانشآموزان در آغاز مطالعه و سه ماه بعد از مداخله آموزشی و توزیع قرص آهن در میان نمونهها، مورد سنجش قرار گرفته و میزان امتیاز هر فرد از محدوده امتیاز 100-0 محاسبه گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS.version13، آزمونهای تیمستقل و تیزوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره آگاهی بعد از آموزش در گروه آموزش همتایان از 1/50 به 7/69 و در گروه آموزش مستقیم از 5/54 به 5/70، افزایش یافت (001/0P< در هر دو گروه). میانگین امتیاز عملکرد بعد از آموزش در گروه آموزش همتایان از 7/41 به 4/46 و در گروه آموزش مستقیم از 5/44 به 4/46 ارتقاء یافت (05/0p<) در هر دو گروه). مقایسه تفاوت میانگین قبل و بعد از مداخله در هر گروه نشان داد که آموزش همتایان موثرتر از آموزش مستقیم در ارتقاء امتیاز عملکرد و آگاهی بعد از مداخله نسبت به قبل از آن بوده است و این افزایش امتیاز معنیدار بود (05/0p<). استنتاج : آموزش همتایان میتواند یک رویکرد موثر در افزایش آگاهی و عملکرد دانشآموزان در زمینه فقرآهن و مصرف مکمل آهن باشد. بنابراین بهتر است از این روش آموزشی ساده و ارزان در مدارس جهت ارتقاء سلامت نوجوانان استفاده نمود. با توجه به مطلوب نبودن عملکرد در هر دو گروه حتی بعد از مداخله، مطالعات بیشتر در زمینه بررسی دلایل آن و سایر مطالعات مداخلهای جهت ارتقای عملکرد در این زمینه ضروری بنظر میرسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش همتایان، آگاهی، عملکرد، فقرآهن، مکمل آهن

عنوان انگلیسی The Effects of Peer Education on Girl Students' Knowledge and Performance about iron Deficiency and Iron Supplementation
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Impact of peer education on transformimg the health of sensitive information, such as HIV among adolescents has been shown but there were no studies on its effects on the transmission of insensitive information. Materials and methods: The experimental study on 885 ninth-grade students in 10 schools, from school girls in Tabriz (selected randomly quota) was in 2012 was. Schools equally, randomly matched in each of the training groups were directly or peer. Data collecting tools include a questionnaire containing demographic data and 18 questions to assess knowledge and 6 questions to assess practice. Knowledge and performance of students at baseline and three months after the intervention, and the distribution of iron in the samples was measured. And individual scores range from 0-100 score was calculated. Data using software SPSS.version13, Independent and paired t- test analysis were performed. Results: Mean knowledge score after training in peer education groups increased from 50/1 to 69.7 and in the direct teaching increased from 54.5 to 70.5, (P< 0.001 in both groups). Average rating practice after training in peer education groups increased from 41.7 to 46.4 and in the direct teaching increased from 44.5 to 46/4 (P< 0.05 in both groups). Compare before and after intervention in both groups showed. Effective peer education and awareness training direct enhance performance scores after the intervention than before it has been and this increase was significant points (p< 0.05). Conclusion: Peer education can be an effective approach to increase student’s knowledge and practice in iron deficiency and using iron supplement. So this training method is simple and inexpensive to use in schools to promote adolescent health. Lack of satisfactory performance in both groups after the intervention, further studies on the causes of and intervention studies are necessary to improve performance in this area.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فهیمه صحتی شفایی | fahime sehhati shafai


سکینه محمدعلیزاده چرندابی | sekineh mohammad alizadeh ch


مهرانگیز ابراهیمی ممقانی | mehrangiz ebrahimi


رقیه سلمانی | roghayeh salmani



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1466-46&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات