این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۱، شماره ۸۶، صفحات ۱۵۹-۱۶۶

عنوان فارسی بررسی وضعیت شادکامی و ارتباط با برخی متغیرهای جمعیت‌شناختی در دانشجویان پیراپزشکی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف : در سال‌های اخیر با گسترش روان شناسی مثبت‌نگر، مطالعه شادکامی محور اساسی پژوهش‌های این حیطه بوده است. نظر به اهمیت شایان شادابی در کلیه ابعاد زندگی، تحقیق حاضر با هدف شناسایی وضعیت شادکامی دانشجویان پیراپزشکی انجام شد . مواد و روش ها : این مطالعه توصیفی بر روی 320 نفر از دانشجویان پیراپزشکی که به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، انجام شد. اطلاعات توسط پرسشنامه شادکامی آکسفورد جمع‌آوری گردید. یافته ها : به‌طور کلی رابطه معنی‌دار بین نمره شادکامی و جنسیت وجود نداشت( 05 /0 p= ). گزاره‌های عامل " حرمت خود " و " رضایت خاطر " تنها برطبق رشته تحصیلی معنی‌دار بود(05/0 p< ) و همچنین گزاره‌های عامل " بهزیستی فاعلی " برحسب مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی معنی‌دار بود(05/0 p< ) . سایر گزاره‌های پرسشنامه آکسفورد بر حسب متغیرهای دموگرافیک اختلاف معنی‌داری نداشت (05/0 p> ). استنتاج : یافته‌های تحقیق نشان داد که شادکامی دانشجویان به رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی بستگی دارد و متغیرهای سن، جنس و وضعیت تاهل ارتباط معنی‌داری با شادکامی نداشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شادکامی، دانشجویان، دانشگاه ها، روانشناسی

عنوان انگلیسی The Status of Happiness and its Association with Demographic Variables among the Paramedical Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: In recent years, along with the development of positive psychology, happiness has been the basic pivot of the studies conducted in this area. Due to the importance of happiness in all dimensions of life, the present study aimed at determining the status of happiness among paramedical students. Materials and methods: This descriptive study was conducted on 320 paramedical students who were selected through simple random sampling. The data were collected using Oxford Happiness Inventory. Results: Overall, no significant relationship was found between happiness score and gender (P=0.05). Findings showed that the statements related to self-esteem and satisfaction factors were just significant in relation to the students’ major (P< 0.05) and the statements of welfare factor were significant in terms of educational level and major (P< 0.05). Other statements of the inventory were found to be significantly different in terms of demographic variables (P>0.05). Conclusion: Findings of the study showed that happiness of the students depends on their major and level of education, while other variables, namely, age, gender, and marital status had no significant relationship with the happiness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Happiness, students, universities, psychology

نویسندگان مقاله حسن صیامیان | hasan siamian


ام البنین نعیمی | ommol banin naeimi


افسانه شهرابی | afsaneh shahrabi


رمضان حسن زاده | ramezan hassanzadeh


محمدرضا اباذری | mohammad reza âbazari


محمد خادملو | mohammad khademloo


مریم جوادیان کوتنایی | maryam javadian koutenaee
mazandaran üniversity of medical sciences, sari, ïran
ساری میدان معلم، ساختمان شماره 2 دانشگاه علوم پزشکی مازندران، معاونت تحقیقات و فناوری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-31-67&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات