این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۱، شماره ۸۵، صفحات ۱۰۸-۱۲۵
عنوان فارسی
تجربه ارتباط حرفهای پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی: یک پژوهش پدیدارشناسی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف : پرستاری حرفهای است که در متن محیط کار، ارتباطات گوناگونی را در طیف وسیعی از تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی برقرار میسازد. هدف از این مطالعه توصیف و درک پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی از تجریبات ارتباط حرفهای در این حرفه میباشد. مواد و روش ها : این مطالعه با استفاده از روش تحقیق کیفی پدیدار شناسی انجام گرفت. به این منظور 13 مصاحبه نیمساختاری با 11 پرستار زن و 2 پرستار مرد صورت گرفت. پرستاران تجربیات خود را در خصوص ارتباط در حرفه پرستاری بیان و توصیف نمودند. مصاحبهها ضبط شده و دادههای بدست آمده از آن به صورت مکتوب درآمد و سپس با آنالیز کولایزی تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها : هفت مضمون از یافتهها استخراج شد که عبارت است از درک و توصیف پرستاران از تجربه ارتباط حرفهای با بیماران، پرستاران همرده و مافوق و پزشکان بوده است. طرحهای ارتباط تجربه شده پرستاران بر اساس مضامین زیر تبیین شد که شامل: ویژه بودن، بشر دوستی، حمایت روانی- اجتماعی، دانش و مهارتهای به روز جهت مدیریت تعاملات، واکنش به کنش ناشی از عوامل گوناگون، مکمل نقصان رابطه پزشک- بیمار، واساس هویت و اجتماعی شدن حرفه ای بوده است. استنتاج : یافته های این مطالعه تصویری واضحی از تجربیات پرستاران مشارکتکننده از ارتباطات موجود در حرفه پرستاری را ارائه مینماید. شناخت توصیف و درک پرستاران از ارتباط آنها در ابعاد گوناگون میتواند دادههای ارزشمندی در کاهش و رفع مشکلات موجود و برنامهریزی در این حرفه را بیان دارد، به طوری که با بهبود و اصلاح ارتباطات حرفهای بتوان کیفیت ارایه خدمات حرفهای به بیماران را تضمین نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتباط حرفهای، پرستاران، پدیدارشناسی
عنوان انگلیسی
Experience of Professional Communication among Nurses Working in Educational Hospitals: A Phenomenological Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Nursing is a profession that establishes various cultural and social communications in the context of work environment. The purpose of this study was to determine the description and perception of the nurses working in educational hospitals about the professional communication experiences. Materials and methods: This study is a qualitative research using phenomenology method. Thirteen semi-structured interviews were carried out with 11 female and 2 male nurses. They described their experiences related to professional communication. The interviews were recorded and transcribed and the data were then analyzed using the Çolizzii analysis method. Results: Seven themes emerged from the data showing the nurses perception and description of the communication with patients, colleagues, nursing supervisors and physicians. The following themes showed the experienced patterns of communication by the nurses: being special, altruism, psychosocial support, updated knowledge and skills for interactions management, reaction to actions related to different factors, complement of patient-physician communication deficiency, and professional identity and socialization basis of communication. Çonclusion: The findings revealed a clear image of participants’ experiences of communication in their profession. Recognition of nurses, description and perception of communication can present valuable data for professional planning and decreasing or eliminating the communication problems. Âlso improving the professional communication can guarantee the quality of professional services to the patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Professional communication, nurses, phenomenology
نویسندگان مقاله
حمیده عظیمی لولتی | h azimi lolaty
طاهره اشک تراب | t ashktorab
department of medical surgical nursing, faculty of nursing amp;amp; midwifery, shahid beheshti üniversity of medical sciences, tehran, ïran
تهران خیابان ولی عصر نبش بزرگراه نیایش، دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
معصومه باقری نسامی | m bagheri nesami
رحیم باقرزاده لداری | r bagherzadeh ladari
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-31-42&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات