این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۱، شماره ۸۵، صفحات ۱۲۷-۱۳۷
عنوان فارسی
بررسی مقایسه ای اثر بخشی آموزش سه مهارت زندگی بر سلامت عمومی دانشجویان سال اول
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف : انتقال از دوره متوسطه به دانشگاه برای بیشتر افراد رخدادی تنش زا محسوب می شود و لازم است دانشجویان مهارت های مختلفی برای سازگاری باآن داشته باشند. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی مدیریت تنیدگی، خودآگاهی و ارتباط موثر بر سلامت عمومی دانشجویان سال اول است. مواد و روش ها : روش مطالعه حاضر نیمه تجربی با گروه شاهد بود. از بین دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد واحد ارومیه، 100 نفر با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و بهصورت تصادفی در 4 گروه 25 نفری (سه گروه آزمایش و یک گروه شاهد) قرار گرفتند و سپس سه نوع آموزش با محتوای مدیریت تنیدگی، خودآگاهی و ارتباط موثر، طی 6 جلسه یک و نیم ساعته ارائه گردید و نمره پرسشنامه سلامت عمومی قبل و بعد از آموزش با هم مقایسه گردید. یافته ها : تفاوت بین تفاضل نمرات پیشآزمون و پس آزمون گروههای آزمایش و شاهد، در تمام مولفههای سلامت عمومی به نفع گروه آزمایش معنیدار بود(05/0>p). در گروههای آموزش مدیریت تنیدگی و خودآگاهی، مولفه اضطراب و بیخوابی و در گروه برقراری ارتباط موثر، مولفه نشانه های بدنی در قیاس با سایر مولفهها بیشتر بهبود یافته بود. بررسی نتایج حاصل از مقایسه دو به دو میانگینها نشان داد آموزش مهارتهای برقراری ارتباط موثر در تمام مولفههای سلامت عمومی و نمرهکلی آموزش، اثربخش بود که در قیاس با سایر مهارتها، تغییر و بهبود بیشتری را بهدنبال داشت. استنتاج : مجموع یافتهها حاکی از تاثیر مثبت آموزشها بر بهبود سلامت عمومی بود. لذا پیشنهاد میشود این نوع آموزشها، خصوصاً آموزش مهارتهای ارتباطی، بهعنوان بخشی از برنامه های بهداشت روانی دانشگاهها قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of Three Life Skills Instruction on the General Health of College Freshmen
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Transition from high school to university is a stressful phenomenon for most students, so it is imperative that they gain a variety of skills to adapt with the new situation. This study aimed at investigating the effectiveness of teaching life skills including: stress management, self-consciousness, and effective communication on the general health of freshmen. Materials and methods: This study employed quasi-experimental method and had a control group as a standard of comparison. Âmong the undergraduate freshmen of Ïslamic Âzad Üniversity, Ürmia Branch, 100 students were selected through a multi-stage sampling method and were randomly divided into four equal groups (three experimental groups and one control group). Then, three types of instructions, namely, stress management, self-consciousness and effective communication were offered to them in six sessions (each 1.5 hours). Finally, the difference between the pre-test and post-test scores of general health questionnaire was compared. Results: Ôverall, the difference between pre- and post-test scores related to general health components was significantly meaningful in favor of experimental groups (P< 0.05). Ït was found that two elements i.e. anxiety and insomnia in stress management and self-consciousness groups, and the element of body indications in effective communication group improved more than the other elements. Âltogether, the means of dyadic analyses showed that teaching effective communication skills influenced all components of general health and the total scores achieved in effective communication skills resulted in better improvements in comparison with other two instructions. Çonclusion: Ôur findings showed that teaching the life skills to students resulted in improved general health. Thus, it is suggested that these types of skill instructions, particularly communicative skills be included as a part of the university mental health programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرزانه میکاییلی منیع | f michaeli manee
ëducational science department, faculty of liteature and humanity, ürmia üniversity, ürmia, ïran
ارومیه خیابان والفجر، روبروی صدا و سیما، دانشکده ادبیات و علوم انسانی
شاهپور احمدی خویی | sh ahmadi khouiee
حسین زارع | h zaree
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-31-43&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات