این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۱، شماره ۸۳، صفحات ۵۴-۵۸

عنوان فارسی بررسی تاثیر فعالیت ‌های هماهنگی چشم و دست بر میزان مهارت دست دانش آموزان سندرم داون آموزش پذیر ۷ تا ۱۰ ساله
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: کودکان سندرم داون نه تنها در رشد فعالیت های حرکتی با تاخیر مواجه اند، بلکه در بدست آوردن مهارت حرکتی (بویژه اندام فوقانی) نیز مشکلات زیادی دارند. از این رو، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر فعالیت ‌های هماهنگی چشم و دست بر میزان مهارت دست دانش آموزان سندرم داون آموزش پذیر می پردازد.مواد و روش ها: 15 کودک سندرم داون با دامنه سنی 7 تا 10 سال (میانگین سنی 14.19±98.4 ماه) در این مطالعه مداخله ‌ای که از طریق روش ساده و در دسترس انتخاب شدند شرکت کردند. کودکانپس از آشنایی با نحوه انجام آزمون، جهت سنجش زبردستی با آزمون پورد و پگ برد مورد ارزیابی قرار گرفتند. کودکان در 8 هفته (24 جلسه 40 دقیقه ‌ای) برنامه درمانی هماهنگی چشم و دست شرکت کردند و در پایان دوره درمانی مجددا با آزمون پورد و پگ برد ارزیابی شدند. برای مقایسه نتایج مطالعه، از آزمون ‌های آماری Mc-Nemar و Wilcoxon استفاده گردید.یافته ها: میانگین سرعت حرکت دست غالب و مغلوب، هماهنگی دو دست و مهارت دست قبل و بعد از مداخله، تفاوت معنی ‌داری داشت (p< 0.05). با وجود این، میانگین افزایش سرعت حرکت دست غالب و مغلوب، هماهنگی دو دست و مهارت دست در دختران و پسران، چپ دست ‌ها و راست دست ‌ها معنی ‌دار نبود (p>0.05).استنتاج: نتایج این مطالعه نشان داد که فعالیت ‌های هماهنگی چشم و دست بر میزان مهارت دست کودکان سندرم داون آموزش ‌پذیر موثر بوده است. اما جنسیت و برتری طرفی تاثیری بر روند بهبود مهارت دست این کودکان نداشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Eye-Hand Coordination Activities on Hand Skills of 7-10 Year-Old Educable Students with Down Syndrome
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Down syndrome children not only have delayed motor development but also have many difficulties for acquiring motor skills, particularly in upper extremities. Hence, the aim of study was to investigate the effects of eye- hand coordination activities on hand skills in educable children with Down syndrome. Materials and methods: Fifteen children with Down syndrome (7-10 years) participated in this interventional study through convenience sampling. Âfter familiarization with the test method, they were assessed by Purdue Pegboard Test. Then, they attended in an eye-hand coordination program for 8 weeks (three times a week forty-minutes each session). Finally, they were reassessed by Purdue Pegboard Test. Data were analyzed using Mc-Nemar and Wilcoxon tests. Results: There were significant differences in the mean scores of movement rate of dominant and non-dominant hands, eye-hand coordination of both hands and their hand skills before and after interventions (P< 0.001). However, no significant differences were found either in the two genders or in the right- and left-handed children (P>0.05). Çonclusion: Âccording to the results of this study, eye-hand coordination activities had significant effects on the hand skills of children with Down syndrome. However, gender and hand dominancy didn’t have any effects on hand skill improvement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه عباسی | s âbasi


محمدرضا هادیان | m r hadian
department of physiotherapy, faculty of rehabilitation and brain amp;amp; spinal ïnjury research çenter, tehran üniversity of medical sciences, tehran, ïran
تهران دانشکده توانبخشی و مرکز تحقیقات ضایعات مغزی نخاعی بصیر


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-689&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات