این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۱، شماره ۸۲، صفحات ۸۴-۸۸
عنوان فارسی
بررسی سبک های اسناد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی ۸۸-۱۳۸۷
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف : شناخت سبکهای اسناد دانشجویان و سوق دادن آنها به سمت مسئولیتپذیری و نگاه درست به خویش به منظور پایه گذاری موفقیتها و خلاقیتهای فراوان از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد و نیز باتوجه به اهمیت آن در پویایی، تحرک و یا انفعال و کم انگیزگی افراد، پژوهش حاضر به منظور بررسی سبکهای اسناد دانشجویان علوم پزشکی مازندران انجام شده است. مواد و روش ها : این مطالعه از نوع توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش حدود 2582 نفر دانشجویان (دختر و پسر) شاغل به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 88-1387 میباشند که از بین آنها تعداد 343 دانشجوی پسر و 428 دانشجوی دختر بهطور تصادفی انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد "سبک اسنادی راتر" صورت گرفت. یافته ها : این پژوهش نشان می دهد 9/43 درصد از دانشجویان این دانشگاه سبک اسنادی درونی و 1/56 درصد سبک اسنادی بیرونی را انتخاب کرده اند. دانشجویان دختر 3/42 درصد سبک اسنادی درونی و 7/57 درصد سبک اسنادی بیرونی، همچنین دانشجویان پسر 8/45 درصد سبک اسنادی درونی و 2/54 درصد سبک اسنادی بیرونی را انتخاب کردند. استنتاج : با توجه به نتایج حاصله سبک اسنادی غالب دانشجویان سبک بیرونی است که این امر تاثیر سویی بر انگیزه تلاش و پیشرفت تحصیلی و نهایتاً موفقیت آنها خواهد گذاشت. بنابراین آموزش راهبردهای مقابلهای در کاهش سبکهای اسنادی بیرونی دانشجویان ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Study of the Attributional Style of the Students Studying in Mazandaran University of Medical Sciences in 2008-2009
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Ïdentifying the students’ attributional style and helping them to be responsible and have a proper view is of critical importance which can lead them to achieve greater success and creativity. Çonsidering its significant role in being an active or a passive, and demotivated person, the present study was conducted in order to determine the attributional style of the students studying in Mazandaran Üniversity of Medical Sciences. Materials and methods: This is a descriptive study conducted in Mazandaran Üniversity of Medical Sciences in 2008-2009 with the population of 2582 students on 343 male and 428 female randomly selected students. The data were collected using the Âttributional Style Questionnaire. This is a descriptive study conducted in Mazandaran Üniversity of Medical Sciences in 2008-2009 on 343 male and 428 female randomly selected students among a population of 2582 students. Results: The obtained data showed that 43.9% of the participants had internal, while 56.1% of them demonstrated external attributional style. Âmong the female participants, 42.3% used internal and the rest (57.7%) employed external attributional style, similarly, 45.8% of the male participants preferred internal and 54.2% of them tend to use external attributional style. Çonclusion: Âccording to the results, the dominant attributional style of the participants is the external style which has a negative impact on their motivation, effort, and academic achievement which then, may negatively influence their success. Thus, it seems necessary to train them the coping strategies in order to reduce their external attributional style.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی یزدان پناه نوذری | a yazdanpanah
عباس قاسمی | a ghasemi
حسن صیامیان | h siamian
مریم جوادیان | m javadian
deputy of research, mazandaran üniversity of medical sciences, sari, ïran
ساری میدان معلم، ساختمان شماره 2 دانشگاه علوم پزشکی مازندران، معاونت تحقیقات و فناوری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-31-26&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات